1 April 2015

Netwerktips voor dames - 10 jaar later

10 jaar geleden was ik, na de start van mijn netwerkavonturen het jaar voordien, klaar voor een volgende stap. In maart 2005 was ik naar Londen geweest voor mijn eerste internationale netwerkevent.

Helemaal opgeladen en boordevol inspiratie kwam ik terug thuis en onder invloed van mijn netwerkcontacten begon ik te schrijven aan mijn allereerste boek over netwerken “A Girlfriend in Every City”. Een boek wat uiteindelijk zou verschijnen in november 2005 en tot vandaag nog steeds wereldwijd kan worden aangeschaft via Amazon. Tijdens die eerste jaren deed ik enorm veel netwerkervaring op en hoorde ik ook heel wat verzuchtingen. Niet in het minst van de dames die ik ontmoette op de vele netwerkevents.

Wanneer je vandaag een netwerkevent bezoekt zal je meer dan waarschijnlijk een bonte mengelmoes van ondernemers aantreffen, waarvan zowat de helft mannen/vrouwen zijn. Wanneer ik terugdenk aan die beginperiode van mijn netwerkavonturen was dat zeker niet het geval. Destijds was een organisatie al zeer vooruitstrevend wanneer er 10 tot 20% vrouwen aanwezig waren op een netwerkavond. Deze vaststelling deed me besluiten om in mijn eerste boek ook een hoofdstuk op te nemen met wat extra netwerktips voor dames, om hun aan te moedigen ook die eerste stappen naar het netwerken te zetten. Voor dit hoofdstuk deed ik destijds beroep op een vriendin uit Londen, Valerie Lothian, die deze tips neerschreef uit eigen ervaring. Ik vroeg me af hoe actueel of voorbijgestreefd die netwerktips intussen zijn. Hoog tijd om deze tips even op te frissen en aan te vullen :

- Stel jezelf bij aankomst steeds voor aan de gastheer/gastvrouw. Vraag hen om je te introduceren aan iemand die je zag op de gastenlijst, aan de beste netwerker van het gezelschap, aan de meest sociale persoon van het gezelschap, …
Deze tip is vooral interessant in het geval je helemaal alleen naar een netwerkevent gaat.
- Wanneer je aan iemand wordt voorgesteld, zal die persoon je op zijn beurt ook voorstellen aan de anderen aan zijn tafel, of waarmee hij reeds in gesprek was. Mocht hij dit vergeten kan je altijd met een vriendelijke glimlach jezelf voorstellen aan de anderen.
- Wanneer je naar een netwerkevent gaat, zorg dan ook dat je voldoende tijd hebt. Wanneer je op het einde van het event de organisator nogmaals groet en bedankt, zal je ook beter in zijn gedachten blijven “plakken”. Vraag hem zeker om je ook uit te nodigen voor volgende events.
- De dag na het event je gesprekspartners contacteren, zou ik vandaag niet meer aanraden, tenzij je iets specifieks hebt beloofd tijdens het event. (vb. de contactgegevens van iemand die je gesprekspartner zou kunnen helpen met een probleem). Iedereen krijgt vandaag zoveel (al dan niet ongevraagde) e-mails, dat elke extra e-mail de frustratie alleen maar kan vergroten.
- Voor de heren die dit lezen (maar evengoed voor sommige dames) : Networking is NOT dating. Ook na 11 jaar netwerken hoor ik nog steeds verhalen van ongewenste versierpogingen tijdens het netwerken, zowel online als tijdens netwerkevents. Uiteraard is er een tijd en plaats voor alles, maar daten en netwerken zijn twee verschillende activiteiten die je best strikt gescheiden houdt. Hetzelfde geldt overigens voor verkopen.
- Contacten aanknopen via sociale media en daarna elkaar ontmoeten tijdens een netwerkevent is nog steeds een gouden tip voor alle introverte netwerkers, mannelijk of vrouwelijk.

In het kader van deze tips wil ik alvast een pluim geven aan het team van Manager Magazines, die er een erezaak van maken om tijdens hun netwerkevents de aanwezigen actief bij te staan met introducties. Stel dat de persoon waarmee je wou praten wegens omstandigheden toch niet is komen opdagen op het netwerkevent ? Ook dan zullen de accountmanagers nog steeds hun uiterste best om je aan die persoon te introduceren. Elke organisatie, businessclub of netwerkevent heeft sterke punten in zijn netwerkconcept. Het zou absoluut zonde zijn om er dan geen gebruik van te maken.

4 March 2015

Huisstijl-problemen zijn lastig voor je online reputatie


De tijd staat niet stil. Het is intussen alweer maart en binnen enkele maanden pakken we alles in voor de verhuis naar onze nieuwe kantoren. Ons advieskantoor voor management en communicatie werd oorspronkelijk opgestart als management vennootschap voor mezelf en om mijn boeken en presentaties in onder te brengen. Omdat vandaag de vlag duidelijk de lading niet meer dekt kozen we ervoor om samen met de verhuis ook een volledige rebranding door te voeren. We kiezen een nieuwe naam en zetten het bedrijf opnieuw in de markt.

Op dit ogenblik is onze grafische partner bezig met het ontwerp van een nieuw logo met bijpassende huisstijl, uiteraard op basis van onze briefing. Om inspiratie op te doen heb ik heel wat websites en brochures bekeken. Het is uiteraard de bedoeling om zo weinig mogelijk fouten te maken en ook voor onszelf zoveel mogelijk resultaat te halen uit deze oefening.


Tot mijn verbazing zag ik tijdens mijn zoektocht toch heel wat “fouten” die op zich gemakkelijk konden vermeden worden. De fouten waarover ik het heb zijn typische conceptfouten in de huisstijl die ontstaan wanneer er meerdere communicatiemiddelen worden ontworpen doorheen de tijd.


Ik geef even een klassiek voorbeeld om dit duidelijk te maken :

  • 2009 : Bedrijf X gaat officieel van start. Een logo, huisstijl en website worden ontworpen. 
  • 2011 : Er worden enkele extra activiteiten toegevoegd. Er wordt een folder gemaakt. Vanwege de nieuwe activiteiten wordt er wat gesleuteld aan de huisstijl. 
  • 2012 : Het bedrijf moet nu absoluut ook aanwezig zijn op sociale media en maakt een Facebook pagina… of zelfs meerdere pagina’s telkens afgestemd op een verschillend doelpubliek. De gebruikte huisstijl en zelfs het logo lijken helemaal niet meer op het origineel uit 2009, wat o.a. gebruikt werd op de visitekaartjes.
Resultaat : Een website, folder en enkele Facebook pagina’s die er bijna uitzien alsof het over allemaal verschillende bedrijven gaat. De herkenbaarheid is helemaal zoek.

Bovenstaande situatie is zelfs niet helemaal fictief, maar lijkt op een situatie zoals we die ooit aantroffen bij een nieuwe klant. Meer zelfs, hun website, folder en Facebookpagina’s vermelden ook nog telkens een verschillend contact-emailadres.


Bedrijfscommunicatie gaat ook om herkenbaarheid. Hier kunnen we zeker iets leren van merken als Coca-Cola die steeds maximaal herkenbaar zijn in al hun communicatie. Zelfs hun tijdelijke acties of promoties zullen steeds zeer herkenbaar terug te vinden zijn via alle gebruikte media. Het maakt niet uit of het via hun website, Facebook of een krantenadvertentie is. Het ziet er allemaal steeds hetzelfde en dus zeer herkenbaar uit. Het is beslist een goede oefening om je eigen bedrijfscommunicatie eens onder de loep te nemen en bij te sturen waar nodig.

2 February 2015

Wat doe je met een Facebook vol lunchfoto's ?

 
Door een per ongeluk aangevinkte optie kreeg ik de afgelopen weken naast mijn gebruikelijke kranten ook tijdelijk een proefabonnement op Het Laatste Nieuws in de brievenbus. In de weekendeditie las ik een paginavullend artikel waarin een aantal mensen vertellen dat ze om diverse redenen willen stoppen met het gebruik van Facebook. De redenen op zich waren huizenhoge clichés, maar eentje trok toch mijn aandacht omdat ik deze ‘reden’ tijdens presentaties en workshops ook wel eens te horen krijg.

In dit voorbeeld ging het over het terugvinden van oude vrienden en klasgenoten, waarna je in eerste instantie heel wat updates krijgt over hun job, relatie en kinderen… “En dan blijft het stil. Maar intussen zie je wel elke pot soep die ze hebben gekookt op je scherm voorbij komen. Of wordt je weer gevraagd voor één of ander dom spelletje. Vermoeiend.” (=Citaat uit het artikel).

Eerst en vooral bepaal je natuurlijk zelf wat jouw drijfveren zijn om actief te zijn op Facebook. Ik richt mij hoofdzakelijk tot KMO-ondernemers. Die zijn meestal om zakelijke of commerciële redenen aanwezig op diverse sociale media, maar zullen Facebook evengoed gebruiken in het kader van hun hobby’s of familie. Door een slim gebruik van de privacy-functies kan je perfect kiezen welke informatie je met wie wil delen.
Als ondernemer wil ik mijn werktijd zo optimaal mogelijk gebruiken en zal ik er dus ook bewust voor kiezen om mijn Facebook Newsfeed te vullen met berichten en postings van vrienden (=contacten) die interessante zaken te vertellen hebben. Ik wil graag op de hoogte blijven van interessante zakelijke events, nieuwigheden, tips uit hun sector die ook voor mij kunnen interessant zijn, … maar ik heb inderdaad geen interesse in wat ze gegeten hebben, of ze al drie dagen pillen slikken om hun stoelgang te bevorderen of andere zaken waar ik absoluut geen interesse in heb. 

Wanneer ik merk dat iemand enkel en alleen zaken deelt die mij absoluut niet kunnen boeien, is er een reële kans dat ik deze persoon zal ont-vrienden. Ik wil immers de tijd die ik besteed aan Facebook ook zo nuttig mogelijk besteden. Gaat het over iemand die ik om bepaalde redenen niet uit mijn netwerk kan verwijderen (vul zelf maar in…), dan kan ik zijn of haar postings ook verbergen in mijn newsfeed, zodat ze mijn tijd niet langer in beslag nemen. Je klikt gewoon in de rechterbovenhoek van de posting op het vinkje om het menu te openen en klik dan op “Niet meer volgen” of in de Engelse versie “Unfollow”. Je blijft vrienden, maar de postings worden voortaan verborgen.

Je kan natuurlijk ook een selectie maken van de vrienden die je echt 100% wil volgen en deze in een lijst onderbrengen, analoog met de standaardlijst “Hechte Vrienden” (In de Engelse versie “Close Friends”, in Nederland “Goede Vrienden”). Op eender welk moment kan je dan via deze lijstweergave enkel de postings van deze vrienden zien.

Tot slot moest ik in deze context ook terugdenken aan een bekende uitspraak van Richard Branson : “Don’t become a slave to technology. Manage your phone, don’t let it manage you”. Aangezien we massaal sociale media gebruiken op onze smartphones is deze uitspraak meer dan ooit aan de orde. Zorg dat je alle belangrijke informatie beschikbaar hebt waar en wanneer je deze nodig hebt. Alle overige informatie kan wachten tot een rustig moment. Dit is evenzeer geldig voor alle berichten die je ontvangt in je mailbox, maar daarover schrijf ik nog wel eens een ander artikel.

5 January 2015

Moeilijke woorden zijn een mep in je gezicht


Tijdens mijn presentaties en workshops vertel ik dikwijls het “bomma” verhaal om duidelijk te maken dat je zoveel mogelijk vakjargon moet vermijden, wanneer je jezelf voorstelt tijdens een netwerkevent of op je online profiel.

Uiteindelijk is het toch de bedoeling om jezelf zo duidelijk mogelijk voor te stellen aan je gesprekspartner, zodat die op zijn beurt anderen naar jou kan doorsturen. Hiertoe is het zeer belangrijk dat je gesprekspartner jouw verhaal heel goed heeft begrepen. Helaas werken we allemaal binnen onze eigen sector en sluipt er heel wat vakterminologie in onze dagelijkse taal.

Wanneer je teveel vakjargon gebruikt tijdens je verhaal en je gesprekspartner uit een totaal andere sector komt, dan is de kans zeer groot dat hij er niet veel van zal onthouden. Ik besluit dan telkens mijn verhaal met “Probeer je maar eens in te beelden dat je jezelf en je activiteiten zou moeten voorstellen aan je bomma. Als zij het perfect begrepen heeft dan is het in orde”.

Toch merkte ik dat dit verhaal niet echt veel indruk maakte, want heel wat mensen blijven vakjargon en andere “moeilijke woorden” gebruiken. Ik heb daar verder over nagedacht en vooral over het effect wat deze woorden teweeg brengen tijdens het luisteren naar het verhaal.
Tijdens mijn volgende presentaties en workshops zal ik het effect voortaan vergelijken met een “punch in the face”. Ik verklaar me nader.

Ik bezoek wekelijks netwerkevents en luister dus heel vaak naar gesprekspartners die via hun ‘elevator pitch’ zichzelf en hun activiteiten voorstellen. Ik heb vastgesteld dat telkens er een woord gebruikt wordt wat ik niet begrijp (dus vakjargon uit een compleet andere sector of een ander ‘moeilijk woord’), ik daar even over ga nadenken. Mijn onderbewustzijn wil heel graag het verhaal begrijpen en gaat dus op zoek naar de mogelijke betekenis van het woord. Het effect hiervan is dat ik op dat ogenblik gedurende een tiental seconden niet meer aan het luisteren ben.

Stel je dus maar eens voor wat er gebeurt als iemand zichzelf komt voorstellen en in elke zin wel een typisch woord uit zijn vakjargon gebruikt. Na enkele minuten heeft die man zijn verhaal verteld, maar ik heb er gewoon de helft van gemist. Vandaar mijn vergelijking met een mep in je gezicht. Telkens je een woord hoort wat je niet begrijpt ben je even “out”.

Januari is natuurlijk de maand van de nieuwjaarsrecepties en bedrijfsfeestjes. Misschien een mooie opportuniteit om eens wat extra aandacht te besteden aan jouw verhaal.

1 December 2014

Hoe kan je zelfs voor moeilijkere beroepen het verschil met je concurrenten duidelijk maken op sociale media ?


Netwerken is vandaag een samenspel van “echte” ontmoetingen op recepties, netwerkavonden en diverse events van businessclubs… en “virtuele” ontmoetingen op sociale netwerken.
We kunnen ons het ene niet meer zonder het andere voorstellen, maar vergeten vaak om het online gedeelte ook echt up-to-date te houden.

Wanneer je tijdens een mondelinge voorstelling van je activiteiten niet specifiek genoeg bent, kan je gesprekspartner enkele vragen stellen waardoor het dadelijk een stuk duidelijker zal worden. Deze luxe heb je natuurlijk niet op je profielpagina’s op sociale netwerken. Nochtans is het ook daar zeer belangrijk om jezelf en je activiteiten zo goed mogelijk voor te stellen, zonder evenwel te verzeilen in een plat verkooppraatje.

Uiteraard kan ik nu opnieuw alle tips beginnen opsommen die ik al in eerdere artikels heb gegeven, maar laat ik dit beperken tot twee tips die vaak vergeten worden :

1. Vermijd absoluut het gebruik van vakjargon.
2. Vergeet vooral niet te vermelden waarmee anderen jou kunnen helpen.

De echte tip die vandaag wil geven gaat vooral (maar niet uitsluitend) uit naar specifieke beroepen, waar het veel moeilijker is om het onderscheid te maken met je concullega’s. Denk vb. aan vrije beroepen, die vaak ook nog door de regelgeving beperkt zijn in hun mogelijkheden om zichzelf te promoten. De tip die ik geef is uiteraard bruikbaar en praktisch toepasbaar voor alle ondernemers, freelancers en professionals.

Een tijdje geleden mocht ik een advocaat begeleiden in het gebruik van sociale media. Ook hij had natuurlijk te maken met dit probleem, er zijn immers heel wat advocaten die zich allemaal min of meer op dezelfde manier voorstellen op hun profielpagina’s. Hoe kon hij dan toch het onderscheid maken ?

Het klopt dat dit een beroep is waar je niet eindeloos kan over uitweiden, maar desondanks zijn er toch heel wat verschillende disciplines die onder dit beroep vallen, maar waar niet elke advocaat mee bezig is. Denk maar aan assisenzaken, scheidingen, invorderingen, bouwdisputen, handelsrecht, fiscaal recht,… wat allemaal aparte specialisaties zijn. Hiermee kan je dus al een eerste duidelijk onderscheid maken met collega’s die een andere specialisatie hebben.

Maar je kan nog een stap verder gaan en duidelijk aangeven over welke specifieke onderwerpen je echt 100% up-to-date bent. Elke advocaat volgt immers jaarlijks een aantal cursussen en bijscholingen om helemaal op de hoogte te zijn van de nieuwste wijzigingen in de wetgeving. Door eenvoudigweg de gevolgde cursussen van de laatste twee of drie jaar op te sommen maak je dit ook duidelijk aan de lezers van je profiel.

Gebruikers van LinkedIn kunnen hiertoe zelfs een extra blokje toevoegen aan hun profiel genaamd “Cursussen” (“Courses” in de Engelse versie). Wanneer je actief bent in meerdere bedrijven of organisaties dan zullen de gevolgde cursussen ook weergegeven worden in aparte lijstjes per bedrijf of organisatie. Uiteraard is het niet de bedoeling om elke cursus, workshop of opleiding op te sommen die je ooit zal volgen, maar wel deze die echt relevant zijn voor je beroep en het opbouwen van je professionele credibiliteit.

12 November 2014

Wat moet ik doen bij een privacy-probleem op Facebook ?

 
In 2013 schreef Clo Willaert het boek “Altijd naakt”, om onze aandacht te vestigen op het feit dat het grote geheugen wat internet heet, zelden iets vergeet. In het artikel van deze maand zal ik alvast enkele puntjes belichten, maar ook laten zien wat je nog kan doen als het echt fout gaat.
Is een gebrek aan privacy echt een probleem ?
 
Het is algemeen geweten dat de nieuwe generatie veel losser omspringt met privacy. Dat lijkt veel “erger” dan vroeger, omdat we nu immers een veel grotere leefwereld hebben. Door het gebruik van internet en sociale media zijn immers alle grenzen vervaagd en kan je even vlot netwerken en vriendschappen aanknopen aan de andere kant van de wereld als in je eigen straat. In tegenstelling tot vroeger kan je vandaag veel gemakkelijker in contact blijven met je vrienden en kennissen, ook al verhuizen die naar de andere kant van het land.
 
Hierbij is het ook zo dat wie het meest “open” is in zijn communicatie ook het meest succesvol is. Iemand die zich letterlijk of figuurlijk “verbergt” zal ook weinig resultaat behalen uit zijn netwerkactiviteiten. Belangrijk hierbij is gewoon dat iedereen voor zichzelf kan en moet bepalen wat je wil laten zien en wat niet. Soms moet je hier wat langer over nadenken zodat de gevolgen ook goed doordringen, zowel in positieve als negatieve zin. Wanneer je bepaalde informatie niet met iedereen wil delen, maar slechts met een selectie van je netwerk, dan moet dat ook mogelijk zijn. Wordt er dan alsnog misbruik van gemaakt, dan moet je daar natuurlijk ook tegen kunnen optreden.
 
De tools zijn aanwezig, je moet ze enkel correct gebruiken. Facebook is het meest gebruikte netwerk om informatie te delen met je netwerk, dus ik gebruik dit even als voorbeeld. Bij eender wat je wil delen met je netwerk (een statusupdate, een foto, een link naar een artikel, …), kan je ook aangeven met wie je dit wil delen. Er zijn een aantal vooraf gedefinieerde keuzes zoals “Iedereen” of “alleen je Facebook-vrienden”, maar het is ook mogelijk om zelf je doelgroep te bepalen. Wanneer je bepaalde vrienden hebt samengebracht in een lijst, kan je aangeven dat je alleen met die vriendenlijst iets wil delen. Je lijst met “Goede Vrienden” staat trouwens ook al vermeld bij de standaard keuzes.
Wat doe je als het fout gaat ?
 
Het kan natuurlijk altijd fout gaan. Ook in het echte leven lopen er mensen rond die er niet voor terugdeinzen om ergens misbruik van te maken. In de virtuele Facebookwereld is dat niet anders. Gelukkig heb je heel wat middelen ter beschikking om daar ook iets aan te doen. Stel dat iemand een posting heeft gedaan die voor jou echt niet kan, dan kan je in de rechterbovenhoek van die posting op het menu klikken en aangeven dat je een probleem hebt met die posting. Meestal krijg je dan ook de mogelijkheid “Dit bericht rapporteren”, waarna je een aantal voorgekauwde keuzes krijgt. Afhankelijk van wat er aan de hand is zal Facebook zelf ingrijpen, of zal er een bericht worden verzonden naar de persoon die de posting deed met de vraag dit aan te passen of zelfs te verwijderen.

Ben je getagd in een foto of bericht terwijl je dit niet wil, dan kan je steeds via het menu in de rechterbovenhoek van de posting die tag verwijderen. Indien het gaat om een foto die je absoluut niet wil gepubliceerd zien, kan je ook vragen om de foto van Facebook te verwijderen. Kortom, Facebook heeft heel wat opties voorzien zodat je zelf de meeste problemen kan oplossen. Extra TIP : Via het menu in de rechterbovenhoek kan je ook een eventuele schrijffout verbeteren in je eigen postings. Een veel betere oplossing dan een fout woord verbeteren via een nieuwe reactie !
Maar wat als het nog veel erger is ?

Een tijdje terug zagen we een “vals profiel” opduiken. Het profiel was NIET aangemaakt door de persoon die het leek te zijn, maar het droeg wel de naam en de profielfoto van die persoon. Meer nog, de “misbruiker” begon ook vriendschapsverzoeken te sturen naar heel wat vrienden en familie van de persoon in kwestie. Heel snel hadden we begrepen dat dit profiel niet was aangemaakt door die persoon, maar door iemand die wellicht minder goede bedoelingen had. Ook in dat geval kan het “slachtoffer” het voorval rapporteren aan Facebook en zal het vals profiel verwijderd worden. Zelf kon ik dit niet rapporteren aan Facebook, ik kreeg alleen de optie om het slachtoffer te verwittigen over dit misbruik.

In het zeldzame geval dat je om wat voor reden dan ook een ernstig probleem niet kan oplossen via de supportdienst van Facebook kan je altijd nog terecht bij je lokale politiekantoor.
Hier zal men je verklaring noteren en doorzenden naar de dienst “Computer Crime”. Deze gespecialiseerde dienst zal zelf contact opnemen met Facebook en vragen om de inhoud te verwijderen. Afhankelijk van de inbreuk kan men ook beslissen om de daders op te sporen en te vervolgen. In een bepaald dossier wat we zelf hebben doorgegeven aan de politie was het “vals profiel” binnen de drie dagen verwijderd.

Natuurlijk willen we je met dit artikel niet bang maken. Het bepalen van de privacy-instellingen voor een nieuwe posting neemt amper een seconde in beslag. En in een eerder artikel hebben we reeds aangegeven dat je dit "nadeel" ook kan omkeren in een zeer belangrijk "voordeel" : http://geertconard.blogspot.be/2013/04/ben-je-bang-dat-potentiele-werkgevers.html

1 October 2014

Waarom sommige mensen een return halen uit netwerken en jij misschien niet !

 
Een aantal jaren geleden was ik aanwezig op een meeting van een businessclub en had ik een gesprek met een ander lid. Hij vertelde me dat “netwerken” voor hem echt niets opleverde, terwijl hij nochtans meer dan genoeg moeite deed. Hij was al een aantal jaren heel actief aan het netwerken, was veelvuldig aanwezig op meetings van de businessclub en op andere recepties, iedereen wist wie hij was en wat hij deed… maar het leverde niets op.
 
Herkenbaar ?
 
Tijdens het gesprek probeerde ik te achterhalen wat deze man nu precies verwachtte van zijn netwerk. Welke aanbevelingen of doorverwijzingen wou hij graag krijgen ? Wat was zijn persoonlijk doel van zijn netwerkinspanningen ? Met welk doel voor ogen was hij ooit lid geworden van deze businessclub ?
 
Ik vroeg dus op de man af of hij me kon antwoorden op deze vragen. Tot mijn verbazing kon hij die antwoorden onmiddellijk opsommen, tot in het kleinste detail. Zijn verwachtingen van zijn netwerkinspanningen waren zelfs helemaal niet verkeerd of onhaalbaar. Hij vertelde me dat hij op zoek was naar betrouwbare zakenmensen, die hem persoonlijk in contact konden brengen met de juiste leidinggevende personen binnen grote bedrijven, verantwoordelijk voor een bepaald soort onderzoek.
Het was duidelijk dat deze man hier lang en goed over had nagedacht. Hij wist exact wie hij wou spreken binnen die grote bedrijven, om zijn diensten en expertise toe te lichten. Hij wist ook zeer goed dat het verschrikkelijk moeilijk zou zijn om zelf zomaar die personen te contacteren. Hij wist dat dit via een netwerkrelatie zoveel gemakkelijker zou verlopen, na een persoonlijke introductie door een “warm” contact, iemand die reeds bekend was bij het doelbedrijf.
 
Mijn volgende vraag voor deze persoon stak een vinger in de wonde : “Schitterend dat je dit zo precies kan aangeven en dat je ook weet dat dit via een netwerkcontact zoveel meer kans op slagen heeft. Wanneer je jezelf voorstelt aan een nieuw contact, of tijdens een netwerkevent, vertel je dit dan ook ?”
Mijn gesprekspartner keek me heel verbaasd aan en besefte toen dat hij nog nooit eerder aan zijn netwerkrelaties had verteld waarmee ze hem het best konden helpen.
 
Wil je resultaat behalen uit je netwerkinspanningen, vertel je gesprekspartners dan ook zo duidelijk mogelijk hoe ze jou kunnen helpen. Vertel hun met wie je graag persoonlijk in contact zou komen. Vertel wat je precies aan het zoeken bent, wat zelfs elke maand iets anders kan zijn !
 
Je netwerkcontacten zullen aan jou denken wanneer ze je goed genoeg kennen, je een uitstekende reputatie geniet en ze ervan overtuigd zijn dat je hun doorverwezen contacten correct en professioneel zal helpen. Maar dit heeft uiteraard tijd nodig. Een doorsnee netwerker bouwt minstens 3 jaar aan zijn professioneel netwerk, zijn reputatie en credibiliteit, alvorens dit begint vruchten af te werpen.
 
Ben je niet specifiek ergens naar op zoek, dan kan je nog steeds zo nauwkeurig mogelijk duidelijk maken wie jouw klanten zijn. Zeg vb. niet “Ik ben immo-makelaar, actief in de private huizenmarkt”, maar zeg “Ik ben immo-makelaar en richt me hoofdzakelijk naar jonge koppels die hun eerste woning aankopen in de ruime regio rond Genk. Ik ben ook steeds op zoek naar instapklare panden die in dit plaatje passen”.
 
Wil je graag snel resultaat zien van je inspanningen, maak het je netwerk dan zo eenvoudig mogelijk om de juiste personen met jou in contact te brengen. Zorg dat ze zeer duidelijk weten naar wie of wat je op zoek bent, of hoe ze jou het best kunnen helpen !

1 September 2014

Netwerken met je doelgroep is meestal niet zo'n goed idee

Ik lees heel vaak en bijzonder graag artikels geschreven door ervaren ondernemers. Tips en adviezen vanuit hun praktijkervaring zijn verhelderend en inspireren tot acties binnen mijn eigen activiteiten. Vaak lees ik in die artikels ook tips die passen binnen mijn eigen vakgebied en soms zetten die me aan tot het schrijven van een eigen artikel met mijn persoonlijke visie op zo’n onderwerp. Meestal is dat het geval wanneer ik het niet helemaal eens ben met de auteur van het artikel.

Ik las al meerdere keren artikels met als onderwerp het selecteren van de meest geschikte netwerkevents. Elke dag zijn er immers meerdere netwerkgelegenheden die je zou kunnen bezoeken, waardoor je zelf inderdaad een keuze moet maken. De meeste ondernemers bezoeken hooguit één of twee events per week waardoor het selecteren van het juiste event natuurlijk nog aan belang toeneemt. In de meeste artikels lees ik dan tips als “Kies een event volgens je doelgroep”. Deze auteurs bedoelen hiermee dat wanneer jouw doelgroep grote bedrijven zijn, je best kiest voor een club of event waar veelvuldig managers en kaderleden van grote bedrijven aanwezig zijn.

Dit is een stelling waarmee ik het eigenlijk helemaal niet eens ben. Ik vind namelijk netwerken met je doelgroep meestal niet zo’n goed idee. Mogelijk zal deze actie je af en toe wel business opleveren, maar je gaat compleet voorbij aan het doel van het netwerken.

Laat ons eerlijk zijn. Wanneer je in gesprek bent met een persoon die behoort tot je directe doelgroep dan zal je ergens toch wel geneigd zijn om te “verkopen”. Je hebt een potentiele klant tegenover je staan en wanneer die ook maar het minste sprankeltje interesse toont in jouw dienst of product dan komt de verkoper in jou naar boven die een handtekening op een bestelbon wil hebben.
Zoals ik vorige maand in mijn artikel “Word snel rijk ??!!” reeds heb aangehaald is zakendoen met andere leden uit je businessclub een prettig bijverschijnsel van het netwerken, maar zeker niet het doel. De return uit het echte doel van je netwerkinspanningen kan een veelvoud zijn van de return van dit bijverschijnsel. Mits je het uiteraard goed aanpakt.

Wanneer je selectief wil netwerken kies je best voor clubs of events waar de aanwezigen zelf voldoende connecties hebben met jouw doelgroep. Op die manier kan je sterke relaties opbouwen met een groot aantal mensen, die je daarna kan vragen om de juiste deuren te openen naar je doelgroep. Wil je morgen praten met de aankoopmanager van groot bedrijf X, dan kijk je eerst binnen je contacten of iemand reeds met deze persoon zaken doet. Als die tussenpersoon de deur voor jou wil openen, maak je veel meer kans op een persoonlijk gesprek. De vraag komt dan immers van de tussenpersoon, iemand waarmee deze drukbezette manager reeds zaken doet en die hij reeds kent en vertrouwt.

LinkedIn, het grootste en belangrijkste zakelijke online netwerk, is hierbij een belangrijke troef.
Wanneer ik het profiel van mijn ‘target’ op het scherm zet, zie ik aan de rechterzijde immers onmiddellijk via welke “tussenpersonen” ik mijn target kan bereiken. Via “introducties” kan je dan een bericht naar je target verzenden, wat eerst via de geselecteerde tussenpersoon passeert. Alternatief kan je natuurlijk ook gewoon de tussenpersoon selecteren die je zelf het best kent en deze even opbellen met de vraag of hij het juiste deurtje voor jou kan openen. Meestal is zo’n introductie zeer succesvol.

Wil je meer “tussenpersonen” in je netwerk met de juiste connecties naar je doelgroep, dan kies je dus best een club of event waar die zich bevinden.



1 August 2014

Word snel rijk !!?? Creëer de juiste verwachtingen voor je club of event

In de voorbije 10 jaar ben ik lid geweest van meerdere businessclubs en heb ik events bezocht van nog veel meer organisaties. Het is opvallend dat sommige clubs of events meer succes hebben dan andere. Het is eveneens opvallend dat sommige clubs groeien als kool terwijl andere clubs vrij veel last hebben van afhakers na een eerste jaar lidmaatschap.

Dit artikel is niet dadelijk bedoeld voor het merendeel van onze lezers, maar wel voor bestuursleden van businessclubs en voor iedereen die betrokken is bij het organiseren van netwerkevents. Ik zal het in essentie hebben over het creëren van de juiste sfeer en verwachtingen bij nieuwe leden of bezoekers.

Elke club of event heeft zijn eigen sfeer, die gecreëerd wordt door de organisatie en zijn leden. Via steekproeven heb ik mensen gevraagd naar hun mening en het blijkt dat iedereen ervaart dat er een verschillende sfeer is op elk netwerkevent. Voorbeeld : Iedereen was het erover eens dat vb. op een VOKA event de sfeer veel zakelijker is dan op een Open Coffee.

Naast de sfeer is er het verwachtingspatroon. Dit patroon ontstaat door wat er verteld wordt aan nieuwe bezoekers of kandidaat-leden. Hier heb ik in de voorbije jaren meerdere clubs en organisaties in de fout zien gaan. Vaak probeert men leden te winnen door hen voor te spiegelen dat in die bepaalde club de leden vlot zaken doen met elkaar. Ik kan natuurlijk niet ontkennen dat ik ook reeds zaken deed met andere leden van de clubs waar ik lid van ben, maar ik zie dit eerder als een aangenaam bijverschijnsel van het netwerken. Met het netwerken op zich heeft dit echter niets te maken. Het fenomeen is ook tijdelijk en beperkt. Je hebt immers niet voortdurend diensten of producten van je medeleden nodig. Door de focus hierop te houden creëer je dus al een min of meer eindig verhaal. Na de eerste maanden zijn er wellicht al wat zaken gedaan met andere leden, maar als de leden daarna niet zo vaak meer iets nodig hebben van elkaar vermindert die “return” waardoor leden kunnen afhaken.

Wat helemaal absurd is, zijn rekruteringsverhalen als “Sluit je aan bij onze businessclub en verdubbel je omzet”. Ik heb in de afgelopen jaren meerdere clubs en organisaties gezien die zichzelf verkochten als de kip met de gouden eieren. Denk aan grote events waar men een reeks succesverhalen brengt en met cheques staat te zwaaien. Maar weet dat je daardoor als organisator een totaal verkeerd verwachtings-patroon creëert bij de nieuwkomers waardoor ze gegarandeerd na het eerste jaar terug vertrekken. Eerlijkheid duurt het langst. Netwerken zal wel degelijk je omzet gunstig beïnvloeden, maar netwerken is ook een lange termijn verhaal. Bouw aan je netwerk op een correcte manier en je zal tijdens je verdere carrière over de vele voordelen en opportuniteiten van je netwerk kunnen beschikken.

Netwerken is in de eerste plaats andere ondernemers leren kennen en zorgen dat ze ook jou kennen. Netwerken is zorgen dat men aan jou denkt wanneer men ergens op een bepaald ogenblik een opportuniteit tegenkomt die geschikt is voor jou. Door hier sterk op te focussen van bij de start creëer je de juiste verwachting bij je leden of bezoekers. Vorige maand hoorde ik een dame vertellen dat ze na elk event actief in haar netwerk op zoek gaat naar mensen die aan de vragen kunnen beantwoorden die ze had genoteerd tijdens het event. Dat is natuurlijk de ultieme manier van netwerken. Je netwerk echt actief aanspreken om iemand te helpen.

Heel wat nieuwe klanten komen bij ons terecht via een zoekopdracht op Google, maar dat zijn klanten waar nog steeds onze offerte zal vergeleken worden met enkele concurrenten. Krijg ik een warme lead door via mijn netwerk dan hoef ik alleen maar contact te nemen met de klant en volgt bijna dadelijk de bestelling. Ik ben immers “warm aanbevolen” door iemand die ze reeds kennen en vertrouwen. Warme leads via netwerkcontacten zijn zonder enige twijfel de meest prettige manier om nieuwe klanten te werven.

Als lid van een businessclub kan dit allemaal wat moeilijk lijken, maar geef het de tijd die nodig is om elkaar te leren kennen. En weet je op een bepaald ogenblik niet wie jou met een bepaald probleem zou kunnen helpen, vraag het dan eens aan iemand van de organisatie. Vaak weten zij wel welke leden connecties hebben in bepaalde bedrijven of sectoren.

De boodschap die ik wil meegeven in dit artikel is om bij het rekruteren van nieuwe leden voor je businessclub een eerlijk en correct verhaal te vertellen. Een netwerkclub is een club waar de leden elkaar goed leren kennen en wanneer ze elkaar genoeg kennen en vertrouwen zullen ze ook potentiele klanten naar elkaar doorsturen. Een onvermijdelijk doch prettig bijverschijnsel is dat je soms ook eens zaken zal doen met een ander lid, maar dat is niet waar het om gaat.

P.S. Heb je als businessclub of organisator van netwerkevents behoefte aan degelijk advies m.b.t. je events of netwerkconcept, dan kan je uiteraard ook bij ons terecht !

30 June 2014

Introverte netwerkers : Wie doet het met wie ?

In mijn eerste boek en tijdens mijn eerste presentaties had ik het vaak over het enge gevoel wat ik had, wanneer ik een netwerkevent bezocht waar ik niemand kende.

Aangezien zowat de helft van de bevolking introvert is, zal ook de helft van de lezers wel begrijpen wat ik bedoel. Als je geen bekende gezichten ziet op een event moet je een enorme drempel overwinnen om toch met anderen in gesprek te gaan.
De eenvoudigste optie is dan om even rond te kijken en te zoeken  naar eventuele anderen die ook ergens alleen staan. Het “inbreken” in een groepje van mensen lijkt een onmogelijke uitdaging.

De oplossing voor dit probleem waarover ik het steeds had was om voor het event al contact te zoeken met andere deelnemers via sociale media om op die manier de eerste drempel te overwinnen. Wanneer je daarna het event bezoekt zal je mensen herkennen en zal je kunnen aanknopen bij die eerste virtuele kennismaking.

Deze week was ik tijdens een netwerkevent in gesprek met een zeer gerespecteerd zakenman, waarvan ik weet dat hij ook een uitstekend netwerker is. Hij vertelde me over zijn ervaringen wanneer hij over de provinciegrenzen heen een netwerkevent bezoekt waar hij dan bij aankomst niemand blijkt te kennen. Ook hij gaf aan dat dit bijzonder vervelend was en dat het meer dan eens is gebeurd dat hij gewoon zijn glas leegdronk en terug naar huis vertrok.

Zelf ben ik lid van enkele uitstekende businessclubs, maar daarnaast ben ik ook een regelmatige bezoeker van Open Coffee netwerkevents. Hier vind je een mix van ervaren netwerkers, startende ondernemers en freelancers. Ik merk zelf dat deze bezoekers ook heel frequent opduiken op andere netwerkevents, wat natuurlijk een enorm voordeel is als je denkt aan het verhaal hierboven.

Enkele weken geleden bezocht ik het netwerkevent Via Via in Herentals. Een open en zeer vrijblijvende netwerkformule, maar door omstandigheden was het toch enkele jaren geleden dat ik hier nog was geweest. Er was dus een risico dat ik weinig of geen mensen zou kennen buiten de sponsor van de avond, want die had me ook uitgenodigd. Bij het binnenkomen herkende ik echter onmiddellijk een vijftal vertrouwde gezichten, die ik kende van Open Coffee events. Het voordeel is dat je dan dadelijk een gesprek kan aanvatten. Uiteraard stellen die personen je ook voor aan de anderen waarmee ze staan te praten en zo gaat de bal aan het rollen.

Laagdrempelige events zijn dus zeker, naast online netwerken via sociale media, een uitstekend middel om je netwerk te vergroten maar ook om het je een beetje gemakkelijker te maken wanneer je daarna “andere” netwerkevents bezoekt. Heel vaak spreken we zelfs af welke events we in de volgende weken zullen bezoeken… of rijden er zelfs samen naartoe waardoor je ook niet meer alleen naar binnen moet. Het is natuurlijk niet de bedoeling om dan de hele avond alleen maar met elkaar te praten, het voordeel is net dat iedereen waarschijnlijk wel iemand tegenkomt uit zijn of haar netwerk en deze persoon dan ook aan jou kan voorstellen.

Het is uiteraard heel erg controversieel, maar ik wil in deze context toch ook nog even het “rokersvoordeel” vermelden. Introvert of extravert, rokers worden nu eenmaal uit de vergaderzalen verbannen en verbroederen buiten of in een rokerstentje. Waar roken tot enkele jaren geleden nog de normaalste zaak ter wereld was, worden rokers vandaag gedwongen om “een luchtje te scheppen” buiten de menigte. Het voordeel hiervan is dat ze dan toch 5 of 10 minuutjes samen met hun lotgenoten op die plaats aanwezig zijn en noodgedwongen toch met elkaar netwerken. Ik heb al meermaals meegemaakt dat rokers terug de vergaderzaal betreden en dadelijk vertellen dat ze een heel interessant gesprek gehad hebben met iemand wat wel eens iets zou kunnen opleveren. Het rokersvoordeel dus. Misschien moeten we eens nadenken over meer van die mogelijkheden om mensen te “dwingen” om met elkaar te netwerken ;-)