In mijn eerste boek en tijdens mijn eerste presentaties had ik het vaak over het enge gevoel wat ik had, wanneer ik een netwerkevent bezocht waar ik niemand kende.
Aangezien zowat de helft van de bevolking introvert is, zal ook de helft van de lezers wel begrijpen wat ik bedoel. Als je geen bekende gezichten ziet op een event moet je een enorme drempel overwinnen om toch met anderen in gesprek te gaan.
De eenvoudigste optie is dan om even rond te kijken en te zoeken naar eventuele anderen die ook ergens alleen staan. Het “inbreken” in een groepje van mensen lijkt een onmogelijke uitdaging.
De oplossing voor dit probleem waarover ik het steeds had was om voor het event al contact te zoeken met andere deelnemers via sociale media om op die manier de eerste drempel te overwinnen. Wanneer je daarna het event bezoekt zal je mensen herkennen en zal je kunnen aanknopen bij die eerste virtuele kennismaking.
Deze week was ik tijdens een netwerkevent in gesprek met een zeer gerespecteerd zakenman, waarvan ik weet dat hij ook een uitstekend netwerker is. Hij vertelde me over zijn ervaringen wanneer hij over de provinciegrenzen heen een netwerkevent bezoekt waar hij dan bij aankomst niemand blijkt te kennen. Ook hij gaf aan dat dit bijzonder vervelend was en dat het meer dan eens is gebeurd dat hij gewoon zijn glas leegdronk en terug naar huis vertrok.
Zelf ben ik lid van enkele uitstekende businessclubs, maar daarnaast ben ik ook een regelmatige bezoeker van Open Coffee netwerkevents. Hier vind je een mix van ervaren netwerkers, startende ondernemers en freelancers. Ik merk zelf dat deze bezoekers ook heel frequent opduiken op andere netwerkevents, wat natuurlijk een enorm voordeel is als je denkt aan het verhaal hierboven.
Enkele weken geleden bezocht ik het netwerkevent Via Via in Herentals. Een open en zeer vrijblijvende netwerkformule, maar door omstandigheden was het toch enkele jaren geleden dat ik hier nog was geweest. Er was dus een risico dat ik weinig of geen mensen zou kennen buiten de sponsor van de avond, want die had me ook uitgenodigd. Bij het binnenkomen herkende ik echter onmiddellijk een vijftal vertrouwde gezichten, die ik kende van Open Coffee events. Het voordeel is dat je dan dadelijk een gesprek kan aanvatten. Uiteraard stellen die personen je ook voor aan de anderen waarmee ze staan te praten en zo gaat de bal aan het rollen.
Laagdrempelige events zijn dus zeker, naast online netwerken via sociale media, een uitstekend middel om je netwerk te vergroten maar ook om het je een beetje gemakkelijker te maken wanneer je daarna “andere” netwerkevents bezoekt. Heel vaak spreken we zelfs af welke events we in de volgende weken zullen bezoeken… of rijden er zelfs samen naartoe waardoor je ook niet meer alleen naar binnen moet. Het is natuurlijk niet de bedoeling om dan de hele avond alleen maar met elkaar te praten, het voordeel is net dat iedereen waarschijnlijk wel iemand tegenkomt uit zijn of haar netwerk en deze persoon dan ook aan jou kan voorstellen.
Het is uiteraard heel erg controversieel, maar ik wil in deze context toch ook nog even het “rokersvoordeel” vermelden. Introvert of extravert, rokers worden nu eenmaal uit de vergaderzalen verbannen en verbroederen buiten of in een rokerstentje. Waar roken tot enkele jaren geleden nog de normaalste zaak ter wereld was, worden rokers vandaag gedwongen om “een luchtje te scheppen” buiten de menigte. Het voordeel hiervan is dat ze dan toch 5 of 10 minuutjes samen met hun lotgenoten op die plaats aanwezig zijn en noodgedwongen toch met elkaar netwerken. Ik heb al meermaals meegemaakt dat rokers terug de vergaderzaal betreden en dadelijk vertellen dat ze een heel interessant gesprek gehad hebben met iemand wat wel eens iets zou kunnen opleveren. Het rokersvoordeel dus. Misschien moeten we eens nadenken over meer van die mogelijkheden om mensen te “dwingen” om met elkaar te netwerken ;-)
Showing posts with label gesloten. Show all posts
Showing posts with label gesloten. Show all posts
30 June 2014
3 February 2014
De kracht van een gesloten koffie
In eerdere artikels had ik het al over de keuze van netwerkclubs of -events naargelang het type van bezoekers (Freelancers, kleine KMO's, grotere bedrijven, ... ). Maar daarnaast moet je ook zorgen dat je de juiste netwerkgelegenheden kiest of creëert om diepere of betere relaties op te bouwen met je netwerkcontacten.
Er zijn natuurlijk de hele grote events waar 500 tot zelfs meer dan 1000 mensen naartoe komen. Denk maar aan grote provinciale nieuwjaarsrecepties van organisaties als Unizo of VOKA. Ondanks het enorme aantal bezoekers beperkt de avond zich vaak tot handjes schudden en hier of daar een naamkaartje uitdelen. Heb je tijdens zo'n groot event toch enkele goede gesprekken gehad dan moet je zeker niet ongelukkig zijn.
Op kleinere netwerkevents heb je meestal meer kans om goede gesprekken te hebben met meerdere al dan niet nieuwe contacten. Vandaar ook het grote succes van de vele plaatselijke businessclubs en van laagdrempelige initiatieven zoals de vele Open Coffee events.
Maar er is natuurlijk nog meer mogelijk. Ik ben ondertussen 10 jaar bezig met proactief mijn netwerk op te bouwen. In die tijd heb ik zelf gemerkt dat de beste en warmste connecties steeds deze zijn waarin ik ook echt zelf meer tijd heb geïnvesteerd. Natuurlijk kan je hier zover in gaan als je zelf wil, maar ik geef enkele voorbeelden :
- Een goede vriend heeft businesseats bij een belangrijke voetbalploeg. Elke wedstrijd nodigt hij enkele mensen uit zijn netwerk uit om mee naar de match te gaan kijken. Hij maakt dan gebruik van het diner voor de match om deze mensen echt een stuk beter te leren kennen en de relatie te verdiepen.
- Heel wat mensen vinden het niet leuk om alleen naar binnen te moeten gaan op netwerkevents. Een vriendin stelde bij het bezoeken van grote netwerkevents in Londen vast dat zij niet de enige was met dit probleem en besloot er iets aan te doen. Om dit probleem op te lossen nam zij het initiatief om vooraf af te spreken in een pub vlakbij het event, waar ze eerst samen iets konden eten of drinken. Ze noemde dit het 'Ice-Breaker Event', en liet mensen er ook vooraf voor registreren. Deze "vooraf" formule was populair en vaak was dit dan ook een groep van 15 of 20 personen die samen het event binnenkwamen.
- Zelf heb ik ook vaak het initatief genomen om met mensen af te spreken voor aanvang van een event. Bekijk vooraf de gastenlijst en kijk wie van de aanwezigen in aanmerking komt. Wie ken je nog niet goed genoeg of wie heeft een activiteit waar je echt wel meer over wil weten. Een half uurtje of een uur voordien ergens vlakbij afspreken voor een koffie of een glas wijn zorgt dadelijk voor een verdieping van de relatie.
- Maak je wel eens grotere verplaatsingen om naar netwerkevents te gaan ? Kijk dan ook eens of er bij de regelmatige gasten nog mensen uit jouw regio zijn. Misschien kan je samen de verplaatsing maken en heb je de mogelijkheid om tijdens de trip elkaar een stuk beter te leren kennen.
- Bij leden van eenzelfde businessclub is het zeker niet abnormaal om eens een bezoekje te brengen. Zelf heb ik al meerdere van mijn relaties bezocht op hun bedrijf of kantoor en werd telkens zeer warm ontvangen, inclusief koffie en eventuele rondleidingen.
Een 1on1 meeting, waarbij je dus afspreekt met één bepaald netwerkcontact geeft altijd het meest resultaat. Zelfs al gaat dit om iemand die je zelden tegenkomt, zelfs al gaat het om een contact uit een ander land... wanneer je ooit die persoon terug mailt of opbelt zal hij of zij jou ook dadelijk herinneren. Zelf kreeg ik heel wat hulp van contacten waarmee ik ooit tevoren eens had afgesproken. Onder meer mijn eerste uitgever was iemand waar ik maanden voordien eens een glas mee had gedronken, voor we samen naar een netwerkevent gingen.
Omdat een 1on1 of 1-op-1 meeting nog steeds wat raar klinkt in onze taal dacht ik dat een betere naam niet verkeerd zou zijn. Een netwerkcontact stelde voor om het een "gesloten koffie" te noemen als tegenhanger van de Open Coffee events. Niet slecht gevonden. Voor mij met 1 suikertje en melk a.u.b.
Subscribe to:
Posts (Atom)