1 July 2013

5 Tips om de juiste inhoud te vinden .... en deze te delen met je publiek

Tijdens gesprekken met KMO ondernemers die hun eerste stappen zetten op sociale media gaat het heel vaak over de inhoud. Voor startende online netwerkers is het vinden van de juiste links en artikels vaak het grootste probleem.

- Waar haal ik de juiste links en artikels om te delen met mijn publiek ?
- Wat zijn de juiste links en artikels om te delen met mijn publiek ?

Uiteraard zal je hierover heel wat goede tips en artikels kunnen vinden op het Internet. Mijn focus ging hier trouwens ook naartoe toen ik in een artikel met '7 Tips voor het (zakelijke) gebruik van Pinterest' (1) het volgende las : "Zorg voor een goede mix van motiverende, informerende, promotionele en bedrijfsgebonden inhoud".

Een tweede artikel (2) wat ik recent las over dit onderwerp had het over 5 types van inhoud die je lezers graag willen lezen en zowat anderhalf jaar geleden schreef ik zelf ook al een artikel over de ‘5 Mindsets’ (3) waarmee je een goede mix moet zien te bereiken, maar dan eerder met netwerken als uitgangspunt.

In de praktijk blijkt het echter niet zo eenvoudig te zijn om de juiste inhoud te vinden en te delen, daarom wil ik graag nog 5 concrete en praktische tips geven die je hierbij zeker kunnen helpen. Hou hierbij wel steeds in het achterhoofd dat je alleen de gewenste resultaten zal bereiken als je artikels en links deelt die iets te maken hebben met je sector, expertise of vakgebied.
  • Gebruik een kalender : Je weet vooraf dat bepaalde ‘momenten’ eraan komen en je kan dus ook vooraf zoeken naar een leuke foto, quote of artikel, die je dan kan gebruiken op de juiste datum. (Valentijn, Zomervakantie, Moederdag, Nieuwjaar, Examens, Back-to-school, … )
  • Lees kranten : Meerdere keren per week vind ik een interessant artikel in een (online) krant, wat ik kan delen met mijn publiek. Je deelt een link naar het artikel en voegt je eigen mening toe in één of twee zinnen. Vaak is dit voldoende om een positieve discussie uit te lokken.
  • Volg nieuwsmakers : Iedereen heeft in zijn netwerk wel enkele ‘voorlopers’. Mensen die alle nieuwtjes als eerste lijken op te pikken. Door hen aandachtig te volgen, zal je ook steeds zeer snel op de hoogte zijn van interessante nieuwtjes die je dan weer zelf kan delen met je publiek. Denk hierbij niet alleen aan journalisten maar vb. ook aan bekende bloggers.
  • Schrijf in op nieuwsbrieven : Uiteraard is het de bedoeling om links en artikels te delen die te maken hebben met jouw sector of vakgebied. Daarom is het aan te bevelen om in te schrijven op interessante nieuwsbrieven die te maken hebben met je vakgebied. Op die manier komt het nieuws zelf naar je toe.
  • Gebruik LinkedIn Today : Sinds geruime tijd heeft LinkedIn een interessante feature op de website, die de meest gedeelde links en artikels weergeeft, ingedeeld volgens vakgebied. Uiteraard gaat het hier meestal over artikels uit buitenlandse pers of blogs, maar ook die kan je perfect gebruiken door er je eigen mening bij te voegen.

(1) http://www.c-works.be/cw1/blog/7-tips-voor-een-beter-resultaat-met-pinterest-business#.UclDEc9CSUl
(2) http://socialmediatoday.com/jonthomas/1529541/5-types-social-media-content-your-audience-really-wants
(3) http://geertconard.blogspot.be/2011/10/5-mindsets-to-use-social-media-for.html

3 June 2013

Het Nieuwe Werken is OUT, Slimmer Werken is IN !

Het is vast niet de eerste keer dat je iets leest over HNW (Het Nieuwe Werken) of NWOW (New World of Work). Al bijna 20 jaar lezen we hierover in kranten en vakbladen en voortdurend hoor je verhalen van grote bedrijven of overheidsinstellingen die deze principes al dan niet succesvol proberen toe te passen.

Alles start vanuit de taak die je wil gaan doen


Vaak liepen deze pogingen fout op vrij banale dingen. Mensen zijn zo gewoon om te multitasken dat ze er niet in slagen om hun denkpatroon om te schakelen en gewoon de taken één na één aan te pakken. In deze nieuwe werkvormen is het immers noodzakelijk om te denken en te plannen vanuit de taken die je moet uitvoeren. ‘Slimmer Werken’ betekent dan ook dat wanneer je taken gaat plannen voor de volgende werkdag, je daarbij ook rekening houdt met de ideale locatie of werkplek om deze taak uit te voeren. Uiteraard betekent dit ook dat het management de werknemers voor een stuk moeten loslaten. Strikte controles zijn immers niet langer mogelijk en het is dan ook eerder de bedoeling dat mensen aangestuurd worden op concrete resultaten.

Welke werkplek voor welke taak ?

Een eigen vast bureau met een plantje en foto’s van echtgeno(o)t(e) en kinderen is niet meer van deze tijd. Je moet flexibel kunnen kiezen voor de optimale werkplek voor de taak die je wil aanpakken. Een werkplek kan nog steeds een apart bureau zijn (vb. voor administratief werk), maar ook een grote co-working ruimte (binnen of buiten het bedrijf) waar je creativiteit gestimuleerd wordt door de aanwezigheid van anderen, een vergaderzaaltje voor besprekingen met klanten, … maar eventueel ook ter plaatse bij de klant of thuis.

Bereikbaarheid van data

Wanneer je medewerkers om het even waar moeten kunnen werken, waarbij enkel een verbinding met het internet noodzakelijk is, moeten natuurlijk ook de nodige bestanden en data op die manier te bereiken zijn. Bedrijven die 100% volgens dit concept willen werken zullen dan ook al hun data bewaren op een server die zich ergens ‘in the cloud’ bevindt. Heb je onlangs nog geïnvesteerd in een eigen (dure) server die zich in je eigen bedrijf bevindt ? Ook dan kan je ervoor zorgen dat je medewerkers via het internet een verbinding kunnen maken met de server om zo toegang te krijgen tot de nodige bestanden.

De onderdompeling

Op uitnodiging van Liesbeth Vereecke en Wim Vanderstraeten, zaakvoerders van het organisatie-adviesbureau Creando, mocht ik een dagje gaan “slimmer werken” in hun gloednieuwe kantoor in het NAC te Houthalen-Helchteren. Dit kantoor werd helemaal ingericht volgens de principes van deze innovatieve werkvormen. Wim vertelt dat bij de inrichting van de werkplek rekening werd gehouden met drie grote pijlers : Samen werken en ontmoeten, geconcentreerd en individueel werken en het opbergen van gemeenschappelijke informatie en goederen.

De basisprincipes van ‘Het Nieuwe Werken’ waren me niet onbekend aangezien de medewerkers van onze eigen vennootschappen ook voornamelijk werken ter plaatse bij onze klanten, in een coworking-kantoor of gewoon thuis. Maar toch was ik geboeid om eens te kijken hoe het er aan toe gaat in een kantoor wat echt 100% is ingericht naar deze moderne werkvormen.
De medewerkers van Creando brengen ook een groot stuk van hun werktijd door bij hun klanten. Dit is een bewuste keuze om zich zoveel mogelijk te kunnen inleven in de cultuur van de klant. Vaak werken de medewerkers ook thuis : Om verplaatsingen tijdens de spits te vermijden, om geconcentreerd aan een dossier te kunnen werken of om ’s avonds nog te kunnen doorwerken aan een project wat dringend moet afgewerkt worden. Ook hier worden medewerkers volledig vrij gelaten maar krijgen ze telkens opdrachten waarbij een bepaald resultaat moet opgeleverd worden tegen een bepaalde datum. Waar of wanneer de medewerker effectief werkt aan de opdracht is voor de zaakvoerders niet belangrijk.
Heel wat startende bedrijven hanteren een vergelijkbare werkwijze en kiezen daarom ook vaak voor een budgetvriendelijk Flex-kantoor, waarvan ze enkel gebruik maken wanneer dit nodig is. In de praktijk wordt zo’n kantoor voornamelijk gebruikt voor vergaderingen en om af te spreken met klanten. Creando is die fase intussen ontgroeid. Door de uitbreiding van zowel het personeelsbestand als de klantenportefeuille hadden ze nood aan een eigen plek voor elk type werk.
Ook bij de inrichting van dit ‘Slimmer Werken’ kantoor werd bewust vertrokken vanuit de activiteiten die personeel en bezoekers in dit kantoor zullen verrichten en hoe dat zo optimaal mogelijk kan georganiseerd worden. Ook bezoekers zoals ikzelf kunnen dus ‘beleven’ en ervaren hoe dit ‘Slimmer Werken’ concept in de praktijk werkt.


Wat onmiddellijk opvalt zodra je het kantoor binnenkomt is een grote vergadertafel, zoals je die ook wel eens tegenkomt in publieke coworking kantoren zoals vb. Bar d’Office. Het bijzondere aan deze vergadertafel is dat deze bestaat uit kleinere langwerpige tafels, die je ook in een andere opstelling kan plaatsen. De grote vergadertafel is bedoeld om letterlijk te co-werken, dan zit je dus samen met de collega’s rond één grote tafel. Maar je kan evengoed de tafels op rijen zetten voor een training of in een U-vorm voor een presentatie of seminar. Vlakbij deze tafel is er ook een zeer grote ‘White Wall’ en een projector beschikbaar zodat deze tafel vlot voor de 3 mogelijkheden kan worden ingezet.

Voor administratief werk zijn er nog steeds enkele aparte bureaus voorzien en voor discrete vergaderingen met klanten is er een vergaderzaaltje. Maar daarnaast zijn er ook nog enkele meer vernieuwende mogelijkheden, die je niet zo vaak tegenkomt in een doorsnee kantoor.

De afgelopen maanden las ik al heel wat artikels over de zin en onzin van vergaderingen en vooral de enorme kost die daarmee gepaard gaat. Tel de werktijd op van alle deelnemers aan een vergadering en je komt tot het besef dat het maar beter efficiënt kan zijn. Vergaderen op de klassieke manier, rond een grote tafel, kan je dus maar beter tot een minimum beperken. Maar dan moeten we natuurlijk wel andere manieren verzinnen om snel en efficiënt overleg te plegen wanneer dit nodig is.

Creando heeft hiertoe een tweetal ‘overlegplekken’ met speciale akoestische zetels. De structuur en het materiaal van deze zetels dempen het geluid waardoor de overige medewerkers in het kantoor niet teveel last hebben van het overleg. Hierdoor is het trouwens ook een zeer geschikte plaats om even een telefoontje te doen. Niets is meer hinderlijk dan een collega die voortdurend naast je zit te bellen. Creando beschikt over zowel de grotere ‘Floats’ (=Sofa voor meerdere personen) als de kleinere individuele ‘G-Spot’ exemplaren van deze akoestische zetels. Deze zeer wellustige benaming slaat uiteraard op de unieke ‘G’-vorm van deze zetels maar leent zich natuurlijk ook tot heel wat grappige uitspraken, die ideaal zijn als ijsbreker met bezoekende klanten, leveranciers of zakenrelaties. De genialiteit zit natuurlijk vaak in de details zoals stopcontacten die voorzien zijn aan iedere werkplek of zetel, zodat ook gebruikers van een oudere laptop zonder probleem hun ding kunnen doen.


Ergonomie is natuurlijk ook belangrijk en wat zeker opvalt aan de grote vergadertafel zijn de stoelen. De medewerkers kunnen kiezen uit een traditionele bureaustoel, een zitbal of een zadelstoel. Het wordt zelfs aangemoedigd om regelmatig eens te veranderen.

Nog meer leuke stoelen zien we op het ruime terras, wat eigenlijk bijna even groot is als het kantoor. Ook hier zijn zowel individuele als overleg opstellingen aanwezig (Iemand zin in een ‘donut’? ) zodat bij lekker weer gewoon op het terras kan gewerkt worden. Helaas was het tijdens mijn bezoek een typisch Belgische dag en viel de regen met bakken uit de lucht. Maar ik kan me dus best voorstellen dat het bij beter weer echt aangenaam kan zijn om op het terras te overleggen of te lunchen.


De medewerkers van Creando hebben de ‘Slimmer Werken’ filosofie mooi samengevat in deze presentatie : http://prezi.com/ixtizydcsewl/slimmer-werken-creandos-interpretatie-van-hnw/?kw=view-ixtizydcsewl&rc=ref-38845047

Ik moet toegeven dat het beslist nog niet zo gek is om een kantoor volgens deze principes in te richten. Liesbeth en Wim hebben hier beslist een mooi project neergezet wat tot voorbeeld en inspiratie kan dienen voor hun klanten en netwerk.


(Foto's : Michel Smeets)

26 May 2013

Fiscale regels omtrent lidmaatschappen nog steeds uit de Middeleeuwen ?

Beste wetgever, politicus of belastingcontroleur,

Dit weekend zat bij de krant 'De Tijd' zoals gebruikelijk voor deze tijd van het jaar ook een speciale editie van het magazine 'Netto', namelijk de belastinggids die ons moet helpen om het fiscale kluwen te ontwarren voor onze aangiftes.

Onderaan pagina 50 zag ik een apart katern "Lidgeld golfclub aftrekbaar ?", wat uiteraard mijn aandacht trok. Niet omwille van het sportieve aspect, want ik speel zelf al een tijdje geen golf meer. Mijn interesse was vooral gewekt omdat dezelfde regels ook gelden voor lidmaatschappen van businessclubs dewelke onontbeerlijk zijn voor elke ondernemer.

Helaas merk ik dan dat de wetgever en de controleurs in dit geval nog steeds helemaal niet begrijpen hoe netwerken eigenlijk werkt. Vooral het volgende doet mijn spreekwoordelijke broek afzakken : "De belastingplichtige kan dat aantonen door een lijst van klanten die ook op de ledenlijst van de bedoelde club voorkomen".

Excuseer ? 

Jullie vragen dus om de return van de netwerkinspanningen aan te tonen door een vergelijking van het klantenbestand met je directe contacten bij een club ? Waar slaat dat op ?

Hebben jullie nog nooit gehoord van referrals ? doorverwijzingen ? aanbevelingen ?

De echte return van je netwerkinspanningen komt immers uit de tweede of zelfs derde graad van je netwerk, doordat je directe contacten anderen naar jou doorverwijzen. Natuurlijk zal je af en toe ook wel eens iets verkopen aan een direct contact, maar dat is absoluut niet waar het om gaat in het netwerken.

We leven en werken in 2013. Volgens mij is het hoog tijd dat de politieke, fiscale en gerechtelijke wereld zich ook daaraan aanpast !

2 May 2013

Hoe kies je de juiste businessclub of het meest geschikte netwerkevent ?

 
In elke provincie zijn er tientallen businessclubs actief en zijn er meermaals per week interessante events waar je ondernemers en professionals kan ontmoeten. Hoe kies je nu de businessclub of het netwerkevent wat voor jou het meest geschikt is ?

Onlangs hoorde ik een opmerking van een ondernemer in de zin van "Deze meetings zijn niet interessant voor mij want mijn doelpubliek zit hier niet" ... dat vond ik persoonlijk een rare gedachtekronkel. Je gaat immers niet naar een netwerkevent met de bedoeling om zaken te doen met de andere aanwezigen. Het doel van netwerken is meer mensen leren kennen en mensen naar elkaar doorverwijzen. De business komt m.a.w. steeds uit de tweede graad van het netwerk. Een mogelijke denkpiste zou dus kunnen zijn "Waar zitten er mensen die mij kunnen helpen om in contact te komen met mijn doelpubliek". Die stelling is alleszins al een stuk beter dan de vorige.


Mensen die bewust investeren in het opbouwen van een netwerk gaan vaak nog een stap verder. Door meerdere clubs en events te bezoeken zorgen ze ervoor dat hun netwerk breed en gevarieerd is. Hun directe contacten beperken zich niet tot één enkele club met vb. zaakvoerders van kleine KMO's, maar door hun lidmaatschappen van meerdere clubs krijgen ze een netwerk dat alle lagen van de professionele wereld omvat : Freelancers, zelfstandigen met een eenmanszaak, zaakvoerders van kleine KMO's, zaakvoerders van grotere KMO's, professionals met een kaderfunctie in grotere bedrijven, ...

Het spreekt voor zich dat de kansen en opportuniteiten ook zullen toenemen wanneer je netwerk groter en breder is. Je netwerk zal immers een groter stuk van de professionele wereld bevatten.

Je zal ook niet met iedereen in je netwerk een even hechte band opbouwen. Net zoals er een onderscheid is tussen vrienden en kennissen heb je ook een hechtere of minder hechte band met je contacten. Beginnende netwerkers hebben nogal eens last om door de bomen het bos te zien aangezien er zoveel keuze is in clubs, events, formules en concepten. Er zijn ontbijtmeetings, lunchmeetings en avondmeetings, dus keuze genoeg. Vergeet niet dat er naast de gebruikelijke netwerkevents ook nog vele andere events zijn waar je ook kan netwerken. Er worden heel wat belangrijke relaties opgebouwd op de golf- of zeilclub en wat dacht je van de business-seats bij een voetbalclub of een serviceclub waar men samen een inspanning doet voor goede doelen.


Netwerkorganisaties die wereldwijd zeer succesvol zijn, hanteren vaak een formule die gebaseerd is op het uitwisselen van aanbevelingen (vb. BNI, BRX, ...). Een beginnende netwerker ziet in zo'n club vrij snel resultaat van zijn inspanningen, maar zal daarbuiten ook proactief moeten netwerken om effectief een eigen contactennetwerk op te bouwen. In dit specifieke voorbeeld zal je zeer hechte banden ontwikkelen binnen de aanbevelingsorganisatie, maar heb je ook behoefte aan een groter netwerk van hechte en minder hechte contacten daarbuiten. Anders beperk je immers je directe contacten tot de leden van die ene club.


Enkel en alleen de events van één of meerdere clubs bezoeken is natuurlijk niet voldoende. Het is aan te bevelen om tevens met je gesprekspartners te connecteren via online netwerken en op die manier in contact te blijven "tussen de meetings". Het gebeurt immers maar al te vaak dat zakelijke afspraken je aanwezigheid op een netwerkevent beletten. Wanneer je enkele keren niet aanwezig bent op een bepaald netwerkevent, zal men ook minder aan je gaan denken. Door in die periodes toch online actief te blijven ziet je netwerk toch telkens weer jouw naam en foto verschijnen in hun nieuwsoverzichten, waardoor je toch in de aandacht blijft. Daarnaast is het ook een middel om op een eenvoudige manier met meer mensen in contact te blijven. Vorige generaties bezochten café's of sportclubs en bleven in contact met maximaal een paar honderd mensen. Vandaag kan je door efficiënt gebruik van sociale media
met veel gemak in contact blijven met een veelvoud daarvan.

2 April 2013

Ben je bang dat potentiele werkgevers verkeerde dingen zien op je Facebook profiel ? Gebruik de Facebook 'privacy' problemen in jouw voordeel

Heel vaak krijg ik vragen omtrent het privacy-vraagstuk op Facebook. Vooral de ouders van afstuderende jongeren maken zich zorgen over het feit dat potentiële werkgevers het Facebook profiel van hun zoon of dochter zullen bekijken.

Uiteraard zijn we allemaal jong geweest en het is dan ook niet zo abnormaal dat er wel eens foto's of berichten opduiken over wilde feestjes. Welke invloed dit heeft op de beeldvorming rond een bepaald persoon is natuurlijk wel anders dan vroeger, omdat we nu alles 'open en bloot' op internet kunnen terugvinden.

De belangrijkste tip blijft natuurlijk om hier verstandig mee om te gaan. Stel jezelf telkens de vraag "Mag iedereen dit zien ?". Is het antwoord "Ja", dan is er geen probleem. Is het antwoord "Neen", dan heb je twee keuzes :
- Je plaatst dit niet online
- Je plaatst het online, maar d.m.v. de privacy-instellingen bepaal je zelf wie dit mag zien.

Wat ik echter met dit artikel wil duidelijk maken is dat jongeren dit "probleem" ook zelf kunnen omzetten in een enorm voordeel. Je bepaalt immers zelf welke informatie je met wie wil delen, waardoor je ook zelf bepaalt wat die potentiële werkgever te zien krijgt wanneer hij jouw profiel bezoekt. Ik zal dit duidelijk maken met enkele concrete voorbeelden :

- Je hebt een IT-richting gestudeerd en zoekt werkt als informaticus. IT is ook je hobby en bent er zowat de hele dag mee bezig. Je bezoekt zelfs IT beurzen in binnen- en buitenland. Indien dit ook duidelijk te zien is op Facebook tijdslijn dan is dit een zeer positief signaal naar een potentiele werkgever toe. Je postings maken immers duidelijk dat IT voor jou niet zomaar een job is van 9 tot 5, maar dat je werkelijk opstaat en gaat slapen met IT.

- Je bent leider bij de Chiro of scouts. Als dit blijkt uit je Facebook tijdslijn kan dit ook een signaal zijn naar potentiële werkgevers toe dat je wellicht ook over aankomende leiderschapscapaciteiten beschikt. Zijn ze op dat ogenblik op zoek naar iemand die een klein team moet leiden maak je mogelijk kans.

Deze voorbeelden gebruik ik al een tijdje tijdens mijn presentaties en workshops, maar ik had nog geen concrete "echte" voorbeelden uit de praktijk. Enkele weken geleden zag ik echter de jobadvertentie van Colruyt, die je hierboven ziet. Iemand die in zijn vrije tijd coach is van een jeugdvoetbalploeg werd aangeworven en coacht nu ook zijn team in de supermarkt. Het bewijs dat mijn verhaal klopt !

5 March 2013

Netwerken is een attitude


Op ongeveer een maand tijd heb ik tweemaal een "ervaring'" gehad tijdens het netwerken, waarvan ik hoopte dat die ondertussen zou uitgestorven zijn. 

Tweemaal werd ik namelijk geconfronteerd met ondernemers of professionals die al vele jaren in het vak staan en ook de nodige ervaring hebben met netwerken.
Helaas bleken ze in mijn ogen vooral gericht op directe verkoop.

De eerste persoon die ik tegenkwam was heel rechtuit. Tijdens een vorig netwerkevent had deze persoon enkele directe klanten gescoord, dus de gebruikte aanpak was reeds bewezen. In een gezelschap van doorwinterde netwerkers bleek die aanpak helaas een verkeerd effect te hebben. De meeste mensen vinden het niet echt leuk om een hardseller als gesprekspartner te hebben.

De tweede persoon was een professional in een grote onderneming en daarmee had ik tijdens een receptie een zeer goed gesprek. We wisselden naamkaartjes uit met het oog op mogelijke opportuniteiten in de toekomst. De volgende dag gaf deze persoon zijn verzamelde buit door aan een secretaresse met de opdracht om iedereen op te bellen en afspraken te maken voor de vertegenwoordiger, uiteraard met het oog op het scoren van directe klanten.

Ik ga ervan uit dat deze beide personen handelen uit onwetendheid, in het eerste geval nog gesterkt in het geloof door enkele 'hits' tijdens een vorig event. Natuurlijk is dit helemaal niet waar netwerken om gaat. Netwerken is met een open geest meer mensen leren kennen en er uiteraard ook voor zorgen dat meer mensen jou (en bij uitbreiding je bedrijfsactiviteiten) leren kennen.

Ik (her)las deze week een schitterend artikel van Dr. Ivan Misner over de "relationship networking" mentaliteit die hier ook perfect op aansluit : http://www.entrepreneur.com/article/218097

Ik geef graag even zijn 5 tips mee om succesvol en op een correcte manier te netwerken :

1. Ga naar een netwerkavond om mensen te leren kennen, niet om te verkopen.
2. Beperk je niet tot een 'elevator pitch' en het uitwisselen van naamkaartjes, maar zorg dat je door betekenisvolle gesprekken enkele mensen echt beter leert kennen.
3. Volg verder op indien je iets hebt beloofd of wanneer je twee mensen aan elkaar wil voorstellen. Misbruik die opvolging echter niet om te verkopen !
4. Probeer elke maand enkele mensen apart te ontmoeten en vraag waarmee je hen best kan helpen.
5. Kies voor een relatie op lange termijn, niet voor een 'quick sell'.

1 February 2013

Spek, eieren en naamkaartjes


Netwerken is belangrijk, daarover zijn de meeste ondernemers en professionals het roerend eens. Dat je er niet zal komen met alleen virtuele contacten, maar af en toe ook moet buitenkomen om andere zakenmensen te ontmoeten, is ook een algemeen aanvaarde stelling. Toch zijn er nog heel wat ondernemers of professionals die je zelden ontmoet op netwerkavonden of recepties. De meest gehoorde reden is dat ze zich niet zomaar kunnen vrijmaken. De grootste investering die je doet in het netwerken is immers niet in euros uit te drukken, maar in tijd.
Reeds in mijn vroegste netwerkjaren viel het me op dat er een groot verschil merkbaar was tussen de netwerkmomenten in België vergeleken met sommige andere landen. Zelf heb ik in die tijd regelmatig de oversteek gemaakt naar Engeland en daar viel het me op dat er niet alleen ’s avonds werd genetwerkt, maar ook overdag of zelfs heel vroeg in de ochtend. Eigenlijk heeft het geduurd tot pakweg vorig jaar voor deze trend zich ook eindelijk heeft doorgezet in Vlaanderen.

Het voordeel van deze keuzemogelijkheden is dat je voortaan ook zelf bewuster kan kiezen voor het netwerkmoment wat het best past bij jouw agenda en dagindeling. De klassieke avondmeetings zullen altijd blijven bestaan maar zijn natuurlijk een inbreuk op je werk/gezin-balans wanneer je dit meerdere keren per maand wil doen. Lunchmeetings zijn vaak interessant voor overlegmomenten met de belangrijkste spelers uit je netwerk, maar hebben een vrij invasief karakter op je agenda.
Voor een lunch van maximaal 2 uur ben je toch al snel 3 tot 4 uur weg van kantoor. Ontbijtmeetings hebben een zeer beperkte invloed op je agenda omdat deze events meestal afgelopen zijn rond 10 uur en je dan nog bijna een hele werkdag voor je hebt. Uiteraard zijn er ook mindere kantjes aan ontbijtmeetings : Breng je normaal elke ochtend je kinderen naar school, dan zal je daarvoor een oplossing moeten zoeken. En vermits je al vroeg uit de veren bent kan je na de lunch wel eens last krijgen van een dipje. Elke optie heeft dus zijn voor- en nadelen.
Al in de jaren 2004-2005 viel het me op dat in Engeland de ontbijtmeetings het meest populair waren en dat deze groepen in zowat elk dorp aanwezig bleken te zijn. De meeste van deze groepen waren aangesloten bij grote (inter)nationale netwerkorganisaties zoals BNI (Business Network International), BRE (Business Referral Exchange) of BOB (Business over Breakfast).
Ondertussen is de grootste netwerkorganisatie BNI ook aanwezig in België, met meerdere actieve ‘chapters’ of afdelingen. Daarnaast zijn er ook nog vele andere netwerkclubs actief met ontbijtmeetings.
Waar BNI een businessclub is met vrij strakke regels en een scherpe focus op het doorgeven van leads aan elkaar, hebben we aan het andere uiteinde van het spectrum zeer laagdrempelige meetings die doorgaan onder de noemer ‘Open Coffee’. Op deze events komen starters en ondernemers eenmaal per maand samen voor een babbel en een koffie, alvorens de dagtaak aan te vatten.

Uiteraard zijn er ook clubs die ontbijtmeetings opzetten als tegenpool voor de klassieke avondmeetings, dus inclusief een gastspreker die na het ontbijt een voordracht of presentatie brengt voor de leden en genodigden. Zelf ben ik recent lid geworden van de ‘Good Morning Club’, die al vele jaren op een zeer succesvolle manier een dergelijk concept in de markt zet.

Volgens mij is er zeker voldoende ruimte in ons land voor ontbijtmeetings, lunchmeetings en avondmeetings, ingevuld met diverse netwerkconcepten. Elke ondernemer of professional kan zelf aan de hand van zijn of haar agenda bepalen wat best past. Een excuus om helemaal niet te netwerken is nog moeilijk te vinden.

Voor mezelf zijn er iedere maand toch enkele ochtenden die starten met spek, eieren en naamkaartjes. En zelfs bij de meest laagdrempelige events kan je altijd nog rekenen op lekkere koffie en een croissant !

2 January 2013

Netwerken op Nieuwjaarsrecepties


Deze 11 tips maximaliseren je kans op goede en blijvende netwerkcontacten !
Hou deze tips dan ook steeds in het achterhoofd wanneer je naar een netwerkevent gaat… of gebruik ze deze maand tijdens de nieuwjaarsrecepties !
  • Zorg ervoor dat je steeds voldoende naamkaartjes meehebt. Moet je opnieuw kaartjes laten drukken, denk dan aan de tips die ik eerder gaf rond ‘alarmbelletjes’ op naamkaartjes (http://geertconard.blogspot.be/2012/02/je-krijgt-geen-tweede-kans.html)
  • Zorg ervoor dat je in staat bent om jezelf op een correcte, professionele manier voor te stellen, zonder te klinken als de zoveelste verkoper en zonder vakjargon te gebruiken.
  • Geef aan je netwerk zonder dadelijk iets terug te verwachten. Personen met een instelling “What’s in it for me ?” zijn meestal niet erg populair.
  • Luister meer dan dat je praat. Geef oprechte aandacht aan je gesprekspartner zodat je ook nadien nog perfect weet wie die persoon is en wat hij of zij doet.
  • Vertel duidelijk aan je gesprekspartners hoe (of waarmee) ze jou op dit ogenblik het best kunnen helpen.
  • Wees altijd bewust van je lichaamstaal (oogcontact, knikken, …) en ga zeker niet over de schouder van je gesprekspartner op zoek naar een volgend “target”.
  • Zoek gemeenschappelijke interesses met je gesprekspartners (Thuisstad, hobby, …)
  • Netwerken en verkopen zijn twee verschillende en vrijwel onverenigbare disciplines. Houd deze dan ook strikt gescheiden. Netwerken is nieuwe mensen leren kennen en bestaande contacten in stand houden.
  • Beloof je iets aan een netwerkcontact, kom het dan ook na. Opvolgen van netwerk-contacten dient echter te gebeuren met het nodige respect. Wat je dus beter NIET kan doen is de dag na een event naar al je gesprekspartners een folder opsturen.
  • Maak eventueel notities op de achterzijde van een naamkaartje om belangrijke details niet te vergeten.
  • Stel mensen aan elkaar voor. Komt er iemand binnen die nieuw is, stel die persoon dan onmiddellijk voor aan je gesprekspartners en betrek hem of haar bij het gesprek. Muurbloempjes kunnen absoluut niet op een netwerkevent.