1 February 2013

Spek, eieren en naamkaartjes


Netwerken is belangrijk, daarover zijn de meeste ondernemers en professionals het roerend eens. Dat je er niet zal komen met alleen virtuele contacten, maar af en toe ook moet buitenkomen om andere zakenmensen te ontmoeten, is ook een algemeen aanvaarde stelling. Toch zijn er nog heel wat ondernemers of professionals die je zelden ontmoet op netwerkavonden of recepties. De meest gehoorde reden is dat ze zich niet zomaar kunnen vrijmaken. De grootste investering die je doet in het netwerken is immers niet in euros uit te drukken, maar in tijd.
Reeds in mijn vroegste netwerkjaren viel het me op dat er een groot verschil merkbaar was tussen de netwerkmomenten in België vergeleken met sommige andere landen. Zelf heb ik in die tijd regelmatig de oversteek gemaakt naar Engeland en daar viel het me op dat er niet alleen ’s avonds werd genetwerkt, maar ook overdag of zelfs heel vroeg in de ochtend. Eigenlijk heeft het geduurd tot pakweg vorig jaar voor deze trend zich ook eindelijk heeft doorgezet in Vlaanderen.

Het voordeel van deze keuzemogelijkheden is dat je voortaan ook zelf bewuster kan kiezen voor het netwerkmoment wat het best past bij jouw agenda en dagindeling. De klassieke avondmeetings zullen altijd blijven bestaan maar zijn natuurlijk een inbreuk op je werk/gezin-balans wanneer je dit meerdere keren per maand wil doen. Lunchmeetings zijn vaak interessant voor overlegmomenten met de belangrijkste spelers uit je netwerk, maar hebben een vrij invasief karakter op je agenda.
Voor een lunch van maximaal 2 uur ben je toch al snel 3 tot 4 uur weg van kantoor. Ontbijtmeetings hebben een zeer beperkte invloed op je agenda omdat deze events meestal afgelopen zijn rond 10 uur en je dan nog bijna een hele werkdag voor je hebt. Uiteraard zijn er ook mindere kantjes aan ontbijtmeetings : Breng je normaal elke ochtend je kinderen naar school, dan zal je daarvoor een oplossing moeten zoeken. En vermits je al vroeg uit de veren bent kan je na de lunch wel eens last krijgen van een dipje. Elke optie heeft dus zijn voor- en nadelen.
Al in de jaren 2004-2005 viel het me op dat in Engeland de ontbijtmeetings het meest populair waren en dat deze groepen in zowat elk dorp aanwezig bleken te zijn. De meeste van deze groepen waren aangesloten bij grote (inter)nationale netwerkorganisaties zoals BNI (Business Network International), BRE (Business Referral Exchange) of BOB (Business over Breakfast).
Ondertussen is de grootste netwerkorganisatie BNI ook aanwezig in België, met meerdere actieve ‘chapters’ of afdelingen. Daarnaast zijn er ook nog vele andere netwerkclubs actief met ontbijtmeetings.
Waar BNI een businessclub is met vrij strakke regels en een scherpe focus op het doorgeven van leads aan elkaar, hebben we aan het andere uiteinde van het spectrum zeer laagdrempelige meetings die doorgaan onder de noemer ‘Open Coffee’. Op deze events komen starters en ondernemers eenmaal per maand samen voor een babbel en een koffie, alvorens de dagtaak aan te vatten.

Uiteraard zijn er ook clubs die ontbijtmeetings opzetten als tegenpool voor de klassieke avondmeetings, dus inclusief een gastspreker die na het ontbijt een voordracht of presentatie brengt voor de leden en genodigden. Zelf ben ik recent lid geworden van de ‘Good Morning Club’, die al vele jaren op een zeer succesvolle manier een dergelijk concept in de markt zet.

Volgens mij is er zeker voldoende ruimte in ons land voor ontbijtmeetings, lunchmeetings en avondmeetings, ingevuld met diverse netwerkconcepten. Elke ondernemer of professional kan zelf aan de hand van zijn of haar agenda bepalen wat best past. Een excuus om helemaal niet te netwerken is nog moeilijk te vinden.

Voor mezelf zijn er iedere maand toch enkele ochtenden die starten met spek, eieren en naamkaartjes. En zelfs bij de meest laagdrempelige events kan je altijd nog rekenen op lekkere koffie en een croissant !

2 January 2013

Netwerken op Nieuwjaarsrecepties


Deze 11 tips maximaliseren je kans op goede en blijvende netwerkcontacten !
Hou deze tips dan ook steeds in het achterhoofd wanneer je naar een netwerkevent gaat… of gebruik ze deze maand tijdens de nieuwjaarsrecepties !
  • Zorg ervoor dat je steeds voldoende naamkaartjes meehebt. Moet je opnieuw kaartjes laten drukken, denk dan aan de tips die ik eerder gaf rond ‘alarmbelletjes’ op naamkaartjes (http://geertconard.blogspot.be/2012/02/je-krijgt-geen-tweede-kans.html)
  • Zorg ervoor dat je in staat bent om jezelf op een correcte, professionele manier voor te stellen, zonder te klinken als de zoveelste verkoper en zonder vakjargon te gebruiken.
  • Geef aan je netwerk zonder dadelijk iets terug te verwachten. Personen met een instelling “What’s in it for me ?” zijn meestal niet erg populair.
  • Luister meer dan dat je praat. Geef oprechte aandacht aan je gesprekspartner zodat je ook nadien nog perfect weet wie die persoon is en wat hij of zij doet.
  • Vertel duidelijk aan je gesprekspartners hoe (of waarmee) ze jou op dit ogenblik het best kunnen helpen.
  • Wees altijd bewust van je lichaamstaal (oogcontact, knikken, …) en ga zeker niet over de schouder van je gesprekspartner op zoek naar een volgend “target”.
  • Zoek gemeenschappelijke interesses met je gesprekspartners (Thuisstad, hobby, …)
  • Netwerken en verkopen zijn twee verschillende en vrijwel onverenigbare disciplines. Houd deze dan ook strikt gescheiden. Netwerken is nieuwe mensen leren kennen en bestaande contacten in stand houden.
  • Beloof je iets aan een netwerkcontact, kom het dan ook na. Opvolgen van netwerk-contacten dient echter te gebeuren met het nodige respect. Wat je dus beter NIET kan doen is de dag na een event naar al je gesprekspartners een folder opsturen.
  • Maak eventueel notities op de achterzijde van een naamkaartje om belangrijke details niet te vergeten.
  • Stel mensen aan elkaar voor. Komt er iemand binnen die nieuw is, stel die persoon dan onmiddellijk voor aan je gesprekspartners en betrek hem of haar bij het gesprek. Muurbloempjes kunnen absoluut niet op een netwerkevent.

3 December 2012

Waarmee kan ik jou helpen ?


Op de achterzijde van onze naamkaartjes staat in grote letters geschreven :
“How can I help you ?”, of in het Nederlands : “Waarmee kan ik jou helpen ?” 

Die eenvoudige vraag is eigenlijk de echte essentie van het netwerken, anderen helpen zonder er dadelijk iets voor terug te verwachten !
Sinds ik in het voorjaar van 2004 besloot om echt proactief te gaan netwerken heb ik honderden netwerkevents bezocht in binnen- en buitenland. Ik heb veel verschillende concepten en formules gezien, maar een item wat zeer vaak terugkwam was de mogelijkheid om jezelf en de activiteiten van je bedrijf kort voor te stellen. Heel vaak noemen we dit de ‘elevator pitch’ (*).
In het geval van clubs of events waar het netwerken gemodereerd gebeurt, zal vaak ook de kans worden gegeven om een concrete vraag te stellen aan je tafelgenoten, of duidelijk te stellen hoe of waarmee men jou het best kan helpen. Dit noemen we een netwerkvraag.

En die netwerkvraag is nu net een waanzinnig grote valkuil !
Het slechtste antwoord wat je zou kunnen geven is iets als dit : “Ik zoek natuurlijk nieuwe klanten. Eigenlijk wil ik best aan iedereen verkopen, want iedereen kan mijn product gebruiken. Dus mogen jullie mij aan iedereen aanbevelen”
En als je denkt dat het niet erger kan, kregen we ook wel eens deze te horen : “Bwaaah,  eigenlijk is er niet echt iets waar je mij momenteel mee kan helpen. Wij hebben toch onze handen al meer dan vol.”
Elke keer ik zoiets hoor krijg ik er 50 grijze haren bij !

ELKE ondernemer zoekt nieuwe klanten, dat is dus al zeker NIET de bedoeling van een netwerkvraag. Gebruik je grijze hersencellen en kom a.u.b. toch eens wat creatiever uit de hoek.
Wil je het dan toch absoluut over je klanten hebben, wees dan ook ZEER specifiek zodat mensen je ook echt kunnen helpen !
Voorbeelden :
  • Ik wil graag in contact komen met de aankoopverantwoordelijke van bedrijf X
  • Ik wil graag in de komende periode mijn product kunnen voorstellen aan enkele grotere KMO’s in Antwerpen, die actief zijn als leveranciers van voedingswaren aan restaurants.
Wil je echte resultaten behalen met een vraag aan je tafelgenoten, vergeet dan even je klanten. Tenslotte heb je jezelf en je activiteiten al kunnen voorstellen en als je slim bent heb je tijdens die voorstelling ook al duidelijk vermeld wie je klanten zijn.

Maar welke vragen kan je dan wel stellen ?
Voorbeelden :
  • Wij zijn dringend op zoek naar een nieuwe vertegenwoordiger. Hij zou niet alleen de baan op moeten als mobiele verkoper, maar hij zou ook moeten instaan voor de basistraining van nieuwe resellers.
  • Wij zijn momenteel aan het rondkijken naar een nieuwe leverancier voor onze bedrijfswagens en zijn nu vooral geïnteresseerd in jullie ervaringen. Met welke merken en verdelers hebben jullie goede of slechte ervaringen ?
  • Wij betalen waanzinnig hoge kosten op ons kaskrediet. Welke oplossingen kunnen jullie aanbevelen ?
  • Wij hebben een nieuwe verkoper aangeworven. Hij is waanzinnig goed op de hoogte van alle nieuwigheden in onze sector en haalt goede verkoopcijfers wanneer hij te maken heeft met kleinere KMO klanten. We merken echter dat hij de nodige problemen heeft om ook goed te verkopen aan grotere bedrijven. Kunnen jullie een goede training, workshop of coaching aanbevelen voor deze verkoper ?
Ik heb zelf vaak gemerkt dat mijn tafelgenoten pas een vraag bedenken op het ogenblik dat het hun beurt is om zich voor te stellen. Tenzij je een ongelofelijk improvisatietalent hebt (en zo heb ik er enkele in mijn netwerk !) zal je zelden met een goede last-minute vraag op de proppen komen.
Wanneer je echt resultaat wil behalen op een netwerkavond kan je beter vooraf al eens goed nadenken over een netwerkvraag. Hierdoor maak je ook je verhaal elke keer weer anders, want je bent immers steeds naar andere zaken op zoek !

Buiten nieuwe klanten natuurlijk… maar die zoeken we toch echt allemaal !
(*) Een elevatorpitch (elevator = lift; pitch = verkooppresentatie) is een presentatiewijze van een idee voor een product, service of project. De naam geeft de tijdsduur weer waarin een lift van de onderste naar de bovenste verdieping gaat, in ongeveer 30 seconden tot 2 minuten.

22 November 2012

Thuiswerkdag - Feestdag van het nieuwe werken


Vandaag, 22 November, is het niet alleen Thanksgiving voor onze Amerikaanse vrienden, maar in eigen land is het de derde editie van de Nationale Thuiswerkdag.

Elke ondernemer met een beetje gezond verstand weet dat naar de toekomst toe er zaken moeten veranderen. In het verleden was het de traditie om bedrijven te laten groeien en de medewerkers zoveel mogelijk samen te brengen in grote kantoorgebouwen, gelegen in en rond grote centrumsteden. De dagelijkse structurele files richting Antwerpen en Brussel zijn hiervan een logisch gevolg.

In de oude bedrijfscultuur was het evenzeer de gewoonte om alle medewerkers gedurende 8 uur op kantoor aanwezig te hebben, onder de directe controle van de leidinggevenden. We zien vandaag dat meer en meer bedrijven flexibele werktijden aanbieden aan de medewerkers en eerder resultaatsgericht i.p.v. tijdsgericht werken.

Om stress te verlagen en meer comfort te bieden aan de medewerkers kiezen we ook meer en meer voor kleinere kantoorgebouwen waar niet langer iedereen zijn vaste werkplek heeft. Flexibele werkplekken worden gebruikt door de aanwezigen, maar medewerkers kunnen eveneens werken op afstand, van bij klanten, vanuit een thuiskantoor, vanuit een flex- of co-working kantoor. Deze alternatieve werkvormen worden ook wel eens HNW of 'Het Nieuwe Werken' genoemd.

Als concreet voorbeeld geef ik graag ons zusterbedrijf, IT Consult Services, waar we ook werken volgens deze moderne en flexibele methodes. We beschikken uiteraard over een kantoor waar klanten welkom zijn en waar we vooral bezig zijn met management en verkoop. Webontwikkelaar Pablo werkt vanuit een co-working kantoor in Antwerpen, waar de vele contacten met freelancers zijn creativiteit voortdurend aanscherpen. De techniekers werken vanuit hun thuiskantoren, maar brengen in de praktijk de meeste tijd door bij onze klanten. Voor hen is het kantoor een hub waar ze terecht kunnen voor alle praktische zaken. Daarnaast hebben we afspraken met bepaalde locaties die we gebruiken om goederen te laten leveren door onze leveranciers, of waar we goederen klaarzetten voor onze klanten.

Vroeger was werken op een dergelijke manier moeilijk en tijdrovend. Meerdere keren per dag werden laptops opgestart om e-mails te kunnen bekijken en met elkaar in contact te blijven. Vandaag is dit allemaal mogelijk via smartphones en kan er vlot en snel gecommuniceerd worden. Andere oplossingen zorgen ervoor dat je perfect kan samenwerken aan projecten zonder de hele tijd fysiek op dezelfde locatie moeten aanwezig te zijn. En aangezien medewerkers vaak efficiënter werken als ze minder gestoord worden en je daarnaast ook nog eens bespaart op de kantoorkosten is er geen enkele valabele reden meer om niet flexibel te kunnen werken.

Wij doen dus zeker mee met de Nationale Thuiswerkdag. Niet alleen vandaag, maar ook alle andere dagen van het jaar !

2 November 2012

Waarom MLM (niet) thuishoort op sociale media

In de meeste landen is MLM (Multi-level-marketing) of Netwerk Marketing gewoon één van de vele manieren om een product in de markt te zetten, naast meer klassieke modellen zoals een resellernetwerk, franchising of meer sector-specifieke modellen zoals een verzekerings-portefeuille. Het verschil zit vooral in de verdienformule waarbij je als het ware een boomstructuur kan uitbouwen en een procentje commissie kan verdienen op de verkopers die jij hebt gerekruteerd en eventueel zelfs op de verkopers die zij hebben gerekruteerd.
Het probleem wat zich stelt in België is dat MLM een zeer slechte reputatie heeft. De grootste oorzaak is het feit dat het promoten van deze netwerken in het verleden vaak op een twijfelachtige manier is gebeurd. In West-Europa worden MLM netwerken ook zeer vaak vergeleken met de bij wet verboden “piramidespelen”. In een piramidespel is er meestal een vrij hoog “startgeld” te betalen en ligt de focus enkel op het rekruteren waarbij de commissie op het startgeld nog de enige drijfveer vormt.
Starten met netwerk marketing of MLM is zeer laagdrempelig en wordt vaak ook gebruikt als de allereerste stap naar een zelfstandig (bij)beroep, omdat het amper een financiële inspanning vraagt. Bedoeling is om de producten of diensten van het netwerk waar je bij aansluit, te gaan verkopen in je kennissenkring. Aangezien we graag kopen op aanbeveling van vrienden lijkt dat inderdaad een handige en eenvoudige manier om te starten met je business.
Tegelijk ligt hier ook de grootste hindernis, want je vrienden- en kennissenkring is immers niet onbeperkt. Na pakweg een half jaar ben je er wel doorheen en dan volgt de volgende stap waarbij je net als elke andere zelfstandige ondernemer op zoek moet naar nieuwe klanten.
Dit is uiteraard al een stuk lastiger en daardoor haken vele would-be ondernemers op dit ogenblik terug af… of ze starten met een andere MLM activiteit. Sommige netwerken lenen zich er iets beter toe om terugkerende contactmomenten te creëren, bij anderen is dat zeer moeilijk. Dit is vb. de reden waarom de buurvrouw van een Tupperware-demonstratrice het gegarandeerd om de 6 maanden aan haar broek heeft om nog eens opnieuw een homeparty te organiseren ;-)
In dit artikel wil ik geen oordeel vellen over MLM op zich, aangezien deze modellen al vele jaren bestaan en heel wat netwerken zich hebben kunnen ontwikkelen tot internationale gevestigde waarden. Klassieke merken als Tupperware (sinds 1946) en Avon (sinds 1886) bestaan al een eeuwigheid en dragen bij tot onze rijke handelsgeschiedenis. Het meest succesvolle merk met een MLM structuur in België is waarschijnlijk Euphony (Sinds 2000).
Ik wil het echter wel hebben over het gebruik van sociale media door MLM’ers. Ik wil bekijken wat er mogelijk is voor het zakelijk gebruik van sociale media, zonder dat er gebruiksregels worden gebroken. Bij de meeste online netwerken zal je immers in de gebruiksregels terugvinden dat netwerk marketing en MLM in principe niet zijn toegelaten en je deze dus ook niet actief mag promoten.
In essentie gaat het er in de eerste plaats om dat je bepaalde producten of diensten gaat verkopen. Daarin zit er dus geen verschil met de meeste andere zakelijke activiteiten en wanneer je het promoten van je business beperkt tot het promoten van de producten of diensten zal er zich ook zelden een probleem stellen. Wanneer je echter je inspanningen vooral richt op het rekruteren en begeleiden van verkopers in je zgn. downline kom je wel in aanvaring met de spelregels van sociale netwerksites. (Downline = De verkopers die onder jou zijn toegevoegd in het netwerk en waarvan jij een commissie ontvangt op hun verkopen. Afhankelijk van het gekozen MLM-netwerk heb je één of meerdere niveaus van verkopers onder jou)

Ik refereer hierbij naar mijn artikel over de ‘5 mindsets’, waarbij ik al aangaf dat je in je postings op netwerken zoals Facebook steeds een goede mix moet toepassen. Ligt je focus enkel op het promoten van je business, dan zullen mensen afhaken en zal je er niet in slagen om een stevig netwerk op te bouwen. Een mix van promoten, netwerken, nieuwe mensen leren kennen, het delen van je kennis en het helpen van anderen is echt essentieel. Doe absoluut zelf de inspanningen die nodig zijn om een groot netwerk op te bouwen en maak niet de fout die velen maken om via het misbruiken van tools je spullen te promoten in het netwerk van je contacten (zie ook het artikel van vorige maand over etiquette op sociale media)
Wat doe je dan met het rekruteren van verkopers ? Dit is op de meeste netwerken niet toegelaten en hierover zwijg je dan ook best in alle talen. In het slechtste geval suggereer je gewoon in één enkel regeltje op je profiel dat je ook opportuniteiten kan aanbieden voor mensen die iets willen bijverdienen. Hou dat liefst zo kort en vaag mogelijk. Uiteraard zijn er MLM’ers die zelf weinig of geen producten verkopen, maar 99% van hun inspanningen spenderen aan het rekruteren en begeleiden van verkopers. Deze mensen zou ik adviseren om voor deze activiteiten geen sociale media te gebruiken. Wanneer je deze activiteiten zou gaan uitvoeren via netwerken als Facebook en LinkedIn ga je ongetwijfeld sommige van je contacten hiermee “storen” waardoor ze vroeg of laat wel eens op de ‘report’ knop drukken en je op basis van de gebruiksregels zal afgestraft worden.
Netwerken is in de eerste plaats het opbouwen van vertrouwen en een goede reputatie. Dat is iets waar je heel zorgvuldig moet mee omgaan. Het is een langzaam proces wat jaren kan duren, maar door een enkele fout kan alle inspanning tevergeefs zijn geweest. Dat is ook meteen de reden waarom de meeste superconnectors (= proactieve netwerkers met een zeer groot netwerk) zich niet openlijk zullen inlaten met MLM. Zij kunnen immers niet het minste risico lopen om hun reputatie te beschadigen.
Het is onbegonnen werk om de gebruiksregels van alle populaire netwerken door te nemen, maar bij een steekproef las ik alvast zeer duidelijke regels over een gebruiksverbod voor MLM op volgende netwerken : Ecademy, Facebook, LinkedIn, Vimeo en Xing.
Aangezien het meestal gaat om het ongevraagd promoten van een activiteit vind je deze regels meestal terug in dezelfde sectie die ook gaat over spam. Op Ecademy vond ik een vrij duidelijk en uitgebreid gedeelte over MLM wat ik als voorbeeld zal gebruiken. De redenering op andere netwerken was zeer gelijkaardig.

14.2 Ecademy is NOT a Network Marketing or MLM (Multi Level Marketing) company and will not accept activity to either recruit members to the marketing network of the MLM company or promote the MLM company itself. This applies within its membership or at its events, this includes text, keywords and links in profile pages or anywhere else on the website or material at networking events. In the event of a member, profiting directly through the use of the information provided within the member's homepage or from sending information about the Network Marketing or MLM (Multi Level Marketing) company to the membership the individual's membership to Ecademy will be terminated immediately. For clarity, Members will not be in breach of this condition if they include or provide a product or service that is sourced from a multi-level marketing, referral marketing or similar organisation and that product or service is provided as part of that members own product or service offering to their customers and clients.

Het is dus vrij duidelijk wat mag of niet mag. Het promoten van je producten is in principe steeds toegelaten, het rekruteren van een downline of het promoten van de MLM business op zich is verboden. De sociale netwerken hebben deze regels uiteraard ingevoerd om hun leden te beschermen tegen overvloedige promotie en opdringerige aanbiedingen in de stijl van “Wilt u ook 3000 Euro extra per maand verdienen ?” of “Rijdt u volgend jaar ook met een nieuwe Porsche ?”.
Nogmaals, MLM of Netwerk Marketing is een legale distributievorm die wereldwijd wordt toegepast en waar ikzelf geen oordeel wil over vellen. Je moet er alleen rekening mee houden dat het gebruiken van een sociaal netwerk ook het aanvaarden van de gebruiksregels inhoudt. De meeste netwerken verbieden bepaalde zaken die je dan ook gewoon niet moet doen. Beperk je inspanningen tot wat toegelaten is en probeer daarmee ook je kennis en ondernemerschap te laten zien aan je netwerk. Focus op je producten en diensten en laat aan je netwerk zien welke behoefte je daarmee kan invullen. Net als alle andere ondernemers kan ook jij als MLM’er daarmee een goed resultaat behalen !

11 October 2012

Verkiezingen en communicatie



Vermoedelijk ben ik niet de enige communicatie-adviseur die krullende tenen krijgt bij het bekijken van de lopende verkiezingscampagnes. "Alles kan beter" was niet alleen de naam van een populair en komisch TV programma eind jaren '90, maar ook een realiteit voor wat we nu in de brievenbus krijgen en wat we zien in het straatbeeld en op sociale media. 
Waarom maken plaatselijke afdelingen plots knullige promofilmpjes zoals deze die de "kracht van de verandering" op Krypton gaat zoeken - http://youtu.be/VqWaUlDJQ8o ?
 
Je wil toch mensen in het zadel die professioneel hun job uitvoeren en geen amateurs die amper weten hoe ze een videocamera moeten vasthouden? De meeste filmpjes die ik zag hadden het niveau van een zatte nonkel die op een trouwfeest een mop komt vertellen. Hierbij vermeld ik wel een zeer positieve uitzondering voor de semi-professionele videoclip van Moon Nassiri, verkiezingskandidaat in Waver -  http://youtu.be/zzNBJXFPsZU.
Verder zag ik in de voorbije weken ook heel wat misbruik van sociale media waardoor dag na dag verkiezingsfoto's en -affiches de nieuwsberichten overspoelden. Vorige maand schreef ik al een blogartikel met concrete tips voor verkiezingskandidaten : http://geertconard.blogspot.be/2012/09/sociale-media-voor-verkiezingskandidaten.html

Aangezien het lokale verkiezingen zijn moeten we natuurlijk wel rekening houden met het feit dat de hoofdbrok van deze campagnes reeds op nationaal en provinciaal niveau werden voorgekauwd. Lokale bestuursleden en mandatarissen hebben weinig of geen inspraak in het draaiboek van de campagnes. Maar volgens mij wil dat niet zeggen dat je als lokale partij of verkiezingskandidaat niet het verschil kan maken.

Ik las heel wat krantenartikels in de aanloop naar deze verkiezingen over het feit dat partijen geen identiteit meer hebben. Alle partijen zijn naar het centrum toe gegroeid en zijn hun typische kernpunten gaan verwaarlozen. Dit merken we inderdaad ook in de partijprogramma's en campagnes. Nochtans lag hier een unieke kans om deze punten opnieuw duidelijk op de agenda te zetten. Momenteel vinden we deze positionering nog alleen bij de uiterste partijen zoals PVDA en Vlaams Belang. Zelf heb ik even nagedacht over wat belangrijk zou moeten zijn voor elke partij en dit vergeleken met de acties die ondernomen werden. Voor de volledigheid voeg ik even toe dat ik dit willekeurig heb gedaan en niet alleen voor mijn eigen gemeente. Niemand hoeft zich dus aangesproken te voelen.

- Groen! zou een verschil kunnen maken door minder bomen te laten sneuvelen voor campagnefolders en -posters. Niet echt.
- Ik zag Groen! kandidaten die zich leken uit te spreken tegen windmolenparken. Die alternatieve energie uit jullie programma moet toch van ergens komen ?
- Van OpenVLD en NVA verwachten we toch dat ze gaan voor de stemmen van ondernemers en handelaars en dat ze deze zoveel mogelijk persoonlijk proberen aan te spreken en uit te nodigen voor hun activiteiten. Niet echt.
- Van de huidige bestuursploegen zou je verwachten dat ze uitpakken met ambitieuze doch haalbare projecten naar de toekomst toe. Wat ik vooral zag waren ploegen die een beloning vroegen voor de voorbije legislatuur en een mandaat om het beleid verder te zetten. Kiezers willen natuurlijk wel weten waarvoor ze kiezen.
- Er zijn natuurlijk elk keer wel een aantal kandidaten die proberen te shockeren. Ooit hadden we Anke Van Dermeersch die beloofde in Playboy te gaan staan als ze verkozen werd, deze keer was het Milka Malfait uit St-Truiden die dezelfde kaart trok om daarna snel terug te krabbelen. Hopelijk krijgt Bart De Wever niet ooit hetzelfde idee.

Bij de start van de campagnes doen nationale en provinciale niveaus vaak beroep op gespecialiseerde communicatie-adviseurs voor de politiek. Eéntje ken ik persoonlijk en die is echt een kei in zijn vak. Zijn boek "Van Sesamstraat naar de Wetstraat" heb ik meerdere keren gelezen en is een sublieme bundel van tips en tricks. Een andere adviseur heeft ooit alle krediet bij mij verloren omdat hij complete nonsens stond te vertellen op een pre-verkiezingsmeeting. Het ene advies is dus duidelijk het andere niet. Maar toch blijf ik geloven dat een goed doordachte aanpak een groot verschil kan maken, ook op lokaal niveau in jouw stad of gemeente. Om af te sluiten wens ik elke kandidaat succes voor komende zondag en hopelijk kunnen de beste programmapunten in de volgende 6 jaar ook uitgewerkt worden !

7 October 2012

Vaardigheden aanbevelen op LinkedIn

Het was al langer mogelijk om iemands vaardigheden aan te bevelen door het schrijven van een zgn. testimonial of recommendation. Een letterlijke aanbeveling van iemands kennis, diensten of zakelijk vernuft, samengevat in enkele korte regels tekst.

Het resultaat van zulke aanbevelingen is zeker bewezen. Gelijklopend met klassieke mond-aan-mond reclame krijgen bezoekers van je profiel immers aanbevelingen te zien van tevreden klanten en zakenrelaties. Het schrijven van zulke korte aanbevelingen is echter niet zo gemakkelijk. Door de jaren heen verzamel je wel wat aanbevelingen en als je die terugleest merk je dat zeker niet iedereen het daar even gemakkelijk mee heeft gehad. Wat schrijf je in hemelsnaam in die enkele regels tekst ?

Het werd dus tijd dat LinkedIn iets nieuws bedacht, wat het veel gemakkelijker zou maken om te laten zien dat je heel erg tevreden was over iemands diensten. Stoute tongen zullen beweren dat het een beetje afgekeken is van Klout, waar je op eenzelfde manier de sterkste topics voor een contactpersoon in de verf kan zetten. 


Het was al een tijdje mogelijk om op je LinkedIn profiel je vaardigheden (skills) op te lijsten. LinkedIn heeft er nu voor gezorgd dat je bezoekers en contactpersonen op deze vaardigheden kunnen klikken en daardoor aangeven dat ze zich daarin kunnen vinden.

Om deze nieuwe functie te lanceren geeft LinkedIn momenteel bij het bezoeken van een profielpagina, steeds een popup met enkele skills die je al dan niet kan aanbevelen. Daarbij heb je nog steeds de mogelijkheid om eerst vaardigheden te verwijderen die je niet wenst aan te bevelen (door een klik op het kruisje erlangs), of andere vaardigheden toe te voegen die nog niet op het profiel vermeld werden.


Naar mijn mening is dit een eenvoudige en zeer laagdrempelige manier om je tevredenheid over geleverde diensten of expertise uit te drukken, waarbij dit toch een belangrijk verschil kan maken voor de eerste indruk die potentiële klanten of zakenrelaties krijgen wanneer ze je profiel lezen.