Vermoedelijk ben ik niet de enige communicatie-adviseur die krullende tenen krijgt bij het bekijken van de lopende verkiezingscampagnes. "Alles kan beter" was niet alleen de naam van een populair en komisch TV programma eind jaren '90, maar ook een realiteit voor wat we nu in de brievenbus krijgen en wat we zien in het straatbeeld en op sociale media.
Waarom maken plaatselijke afdelingen plots knullige promofilmpjes zoals deze die de "kracht van de verandering" op Krypton gaat zoeken - http://youtu.be/VqWaUlDJQ8o ?
Je wil toch mensen in het zadel die professioneel hun job uitvoeren en geen amateurs die amper weten hoe ze een videocamera moeten vasthouden? De meeste filmpjes die ik zag hadden het niveau van een zatte nonkel die op een trouwfeest een mop komt vertellen. Hierbij vermeld ik wel een zeer positieve uitzondering voor de semi-professionele videoclip van Moon Nassiri, verkiezingskandidaat in Waver - http://youtu.be/zzNBJXFPsZU.
Verder zag ik in de voorbije weken ook heel wat misbruik van sociale media waardoor dag na dag verkiezingsfoto's en -affiches de nieuwsberichten overspoelden. Vorige maand schreef ik al een blogartikel met concrete tips voor verkiezingskandidaten : http://geertconard.blogspot.be/2012/09/sociale-media-voor-verkiezingskandidaten.html
Aangezien het lokale verkiezingen zijn moeten we natuurlijk wel rekening houden met het feit dat de hoofdbrok van deze campagnes reeds op nationaal en provinciaal niveau werden voorgekauwd. Lokale bestuursleden en mandatarissen hebben weinig of geen inspraak in het draaiboek van de campagnes. Maar volgens mij wil dat niet zeggen dat je als lokale partij of verkiezingskandidaat niet het verschil kan maken.
Ik las heel wat krantenartikels in de aanloop naar deze verkiezingen over het feit dat partijen geen identiteit meer hebben. Alle partijen zijn naar het centrum toe gegroeid en zijn hun typische kernpunten gaan verwaarlozen. Dit merken we inderdaad ook in de partijprogramma's en campagnes. Nochtans lag hier een unieke kans om deze punten opnieuw duidelijk op de agenda te zetten. Momenteel vinden we deze positionering nog alleen bij de uiterste partijen zoals PVDA en Vlaams Belang. Zelf heb ik even nagedacht over wat belangrijk zou moeten zijn voor elke partij en dit vergeleken met de acties die ondernomen werden. Voor de volledigheid voeg ik even toe dat ik dit willekeurig heb gedaan en niet alleen voor mijn eigen gemeente. Niemand hoeft zich dus aangesproken te voelen.
- Groen! zou een verschil kunnen maken door minder bomen te laten sneuvelen voor campagnefolders en -posters. Niet echt.
- Ik zag Groen! kandidaten die zich leken uit te spreken tegen windmolenparken. Die alternatieve energie uit jullie programma moet toch van ergens komen ?
- Van OpenVLD en NVA verwachten we toch dat ze gaan voor de stemmen van ondernemers en handelaars en dat ze deze zoveel mogelijk persoonlijk proberen aan te spreken en uit te nodigen voor hun activiteiten. Niet echt.
- Van de huidige bestuursploegen zou je verwachten dat ze uitpakken met ambitieuze doch haalbare projecten naar de toekomst toe. Wat ik vooral zag waren ploegen die een beloning vroegen voor de voorbije legislatuur en een mandaat om het beleid verder te zetten. Kiezers willen natuurlijk wel weten waarvoor ze kiezen.
- Er zijn natuurlijk elk keer wel een aantal kandidaten die proberen te shockeren. Ooit hadden we Anke Van Dermeersch die beloofde in Playboy te gaan staan als ze verkozen werd, deze keer was het Milka Malfait uit St-Truiden die dezelfde kaart trok om daarna snel terug te krabbelen. Hopelijk krijgt Bart De Wever niet ooit hetzelfde idee.
Bij de start van de campagnes doen nationale en provinciale niveaus vaak beroep op gespecialiseerde communicatie-adviseurs voor de politiek. EĆ©ntje ken ik persoonlijk en die is echt een kei in zijn vak. Zijn boek "Van Sesamstraat naar de Wetstraat" heb ik meerdere keren gelezen en is een sublieme bundel van tips en tricks. Een andere adviseur heeft ooit alle krediet bij mij verloren omdat hij complete nonsens stond te vertellen op een pre-verkiezingsmeeting. Het ene advies is dus duidelijk het andere niet. Maar toch blijf ik geloven dat een goed doordachte aanpak een groot verschil kan maken, ook op lokaal niveau in jouw stad of gemeente. Om af te sluiten wens ik elke kandidaat succes voor komende zondag en hopelijk kunnen de beste programmapunten in de volgende 6 jaar ook uitgewerkt worden !
No comments:
Post a Comment