In
de meeste landen is MLM (Multi-level-marketing) of Netwerk Marketing gewoon één
van de vele manieren om een product in de markt te zetten, naast meer klassieke
modellen zoals een resellernetwerk, franchising of meer sector-specifieke
modellen zoals een verzekerings-portefeuille. Het verschil zit vooral in de
verdienformule waarbij je als het ware een boomstructuur kan uitbouwen en een
procentje commissie kan verdienen op de verkopers die jij hebt gerekruteerd en
eventueel zelfs op de verkopers die zij hebben gerekruteerd.
Het
probleem wat zich stelt in België is dat MLM een zeer slechte reputatie heeft.
De grootste oorzaak is het feit dat het promoten van deze netwerken in het
verleden vaak op een twijfelachtige manier is gebeurd. In West-Europa worden
MLM netwerken ook zeer vaak vergeleken met de bij wet verboden “piramidespelen”.
In een piramidespel is er meestal een vrij hoog “startgeld” te betalen en ligt
de focus enkel op het rekruteren waarbij de commissie op het startgeld nog de
enige drijfveer vormt.
Starten
met netwerk marketing of MLM is zeer laagdrempelig en wordt vaak ook gebruikt
als de allereerste stap naar een zelfstandig (bij)beroep, omdat het amper een
financiële inspanning vraagt. Bedoeling is om de producten of diensten van het
netwerk waar je bij aansluit, te gaan verkopen in je kennissenkring. Aangezien
we graag kopen op aanbeveling van vrienden lijkt dat inderdaad een handige en
eenvoudige manier om te starten met je business.
Tegelijk
ligt hier ook de grootste hindernis, want je vrienden- en kennissenkring is
immers niet onbeperkt. Na pakweg een half jaar ben je er wel doorheen en dan
volgt de volgende stap waarbij je net als elke andere zelfstandige ondernemer
op zoek moet naar nieuwe klanten.
Dit is uiteraard al een stuk lastiger en daardoor haken vele would-be ondernemers op dit ogenblik terug af… of ze starten met een andere MLM activiteit. Sommige netwerken lenen zich er iets beter toe om terugkerende contactmomenten te creëren, bij anderen is dat zeer moeilijk. Dit is vb. de reden waarom de buurvrouw van een Tupperware-demonstratrice het gegarandeerd om de 6 maanden aan haar broek heeft om nog eens opnieuw een homeparty te organiseren ;-)
Dit is uiteraard al een stuk lastiger en daardoor haken vele would-be ondernemers op dit ogenblik terug af… of ze starten met een andere MLM activiteit. Sommige netwerken lenen zich er iets beter toe om terugkerende contactmomenten te creëren, bij anderen is dat zeer moeilijk. Dit is vb. de reden waarom de buurvrouw van een Tupperware-demonstratrice het gegarandeerd om de 6 maanden aan haar broek heeft om nog eens opnieuw een homeparty te organiseren ;-)
In
dit artikel wil ik geen oordeel vellen over MLM op zich, aangezien deze
modellen al vele jaren bestaan en heel wat netwerken zich hebben kunnen
ontwikkelen tot internationale gevestigde waarden. Klassieke merken als
Tupperware (sinds 1946) en Avon (sinds 1886) bestaan al een eeuwigheid en
dragen bij tot onze rijke handelsgeschiedenis. Het meest succesvolle merk met
een MLM structuur in België is waarschijnlijk Euphony (Sinds 2000).
Ik
wil het echter wel hebben over het gebruik van sociale media door MLM’ers. Ik
wil bekijken wat er mogelijk is voor het zakelijk gebruik van sociale media,
zonder dat er gebruiksregels worden gebroken. Bij de meeste online netwerken
zal je immers in de gebruiksregels terugvinden dat netwerk marketing en MLM in
principe niet zijn toegelaten en je deze dus ook niet actief mag
promoten.
In
essentie gaat het er in de eerste plaats om dat je bepaalde producten of
diensten gaat verkopen. Daarin zit er dus geen verschil met de meeste andere
zakelijke activiteiten en wanneer je het promoten van je business beperkt tot
het promoten van de producten of diensten zal er zich ook zelden een probleem
stellen. Wanneer je echter je inspanningen vooral richt op het rekruteren en
begeleiden van verkopers in je zgn. downline kom je wel in aanvaring met de
spelregels van sociale netwerksites. (Downline = De verkopers die onder jou
zijn toegevoegd in het netwerk en waarvan jij een commissie ontvangt op hun
verkopen. Afhankelijk van het gekozen MLM-netwerk heb je één of meerdere
niveaus van verkopers onder jou)
Ik
refereer hierbij naar mijn artikel over de ‘5 mindsets’, waarbij ik al aangaf
dat je in je postings op netwerken zoals Facebook steeds een goede mix moet
toepassen. Ligt je focus enkel op het promoten van je business, dan zullen
mensen afhaken en zal je er niet in slagen om een stevig netwerk op te bouwen.
Een mix van promoten, netwerken, nieuwe mensen leren kennen, het delen van je kennis
en het helpen van anderen is echt essentieel. Doe absoluut zelf de inspanningen
die nodig zijn om een groot netwerk op te bouwen en maak niet de fout die velen
maken om via het misbruiken van tools je spullen te promoten in het netwerk van
je contacten (zie ook het artikel van vorige maand over etiquette op sociale
media)
Wat
doe je dan met het rekruteren van verkopers ? Dit is op de meeste netwerken
niet toegelaten en hierover zwijg je dan ook best in alle talen. In het
slechtste geval suggereer je gewoon in één enkel regeltje op je profiel dat je
ook opportuniteiten kan aanbieden voor mensen die iets willen bijverdienen. Hou
dat liefst zo kort en vaag mogelijk. Uiteraard zijn er MLM’ers die zelf weinig
of geen producten verkopen, maar 99% van hun inspanningen spenderen aan het
rekruteren en begeleiden van verkopers. Deze mensen zou ik adviseren om voor
deze activiteiten geen sociale media te gebruiken. Wanneer je deze activiteiten
zou gaan uitvoeren via netwerken als Facebook en LinkedIn ga je ongetwijfeld
sommige van je contacten hiermee “storen” waardoor ze vroeg of laat wel eens op
de ‘report’ knop drukken en je op basis van de gebruiksregels zal afgestraft
worden.
Netwerken
is in de eerste plaats het opbouwen van vertrouwen en een goede reputatie. Dat
is iets waar je heel zorgvuldig moet mee omgaan. Het is een langzaam proces wat
jaren kan duren, maar door een enkele fout kan alle inspanning tevergeefs zijn
geweest. Dat is ook meteen de reden waarom de meeste superconnectors (=
proactieve netwerkers met een zeer groot netwerk) zich niet openlijk zullen
inlaten met MLM. Zij kunnen immers niet het minste risico lopen om hun
reputatie te beschadigen.
Het
is onbegonnen werk om de gebruiksregels van alle populaire netwerken door te
nemen, maar bij een steekproef las ik alvast zeer duidelijke regels over een
gebruiksverbod voor MLM op volgende netwerken : Ecademy, Facebook, LinkedIn,
Vimeo en Xing.
Aangezien
het meestal gaat om het ongevraagd promoten van een activiteit vind je deze
regels meestal terug in dezelfde sectie die ook gaat over spam. Op Ecademy vond
ik een vrij duidelijk en uitgebreid gedeelte over MLM wat ik als voorbeeld zal
gebruiken. De redenering op andere netwerken was zeer gelijkaardig.
14.2 Ecademy is NOT a Network Marketing or MLM (Multi Level Marketing) company and will not accept activity to either recruit members to the marketing network of the MLM company or promote the MLM company itself. This applies within its membership or at its events, this includes text, keywords and links in profile pages or anywhere else on the website or material at networking events. In the event of a member, profiting directly through the use of the information provided within the member's homepage or from sending information about the Network Marketing or MLM (Multi Level Marketing) company to the membership the individual's membership to Ecademy will be terminated immediately. For clarity, Members will not be in breach of this condition if they include or provide a product or service that is sourced from a multi-level marketing, referral marketing or similar organisation and that product or service is provided as part of that members own product or service offering to their customers and clients. |
Het is dus vrij duidelijk wat mag of niet mag. Het promoten van je producten is in principe steeds toegelaten, het rekruteren van een downline of het promoten van de MLM business op zich is verboden. De sociale netwerken hebben deze regels uiteraard ingevoerd om hun leden te beschermen tegen overvloedige promotie en opdringerige aanbiedingen in de stijl van “Wilt u ook 3000 Euro extra per maand verdienen ?” of “Rijdt u volgend jaar ook met een nieuwe Porsche ?”.
No comments:
Post a Comment