14 January 2020

Top of Mind - Denk je nog aan mij ?

We zijn intussen alweer begonnen aan een nieuw jaar, dus wens ik jullie het allerbeste voor 2020. Laat het voor iedereen een gezond, creatief en succesvol jaar worden.

Netwerken wordt alsmaar belangrijker. Cijfers tonen aan dat heel wat jongeren bewust kiezen voor het ondernemerschap, maar ook senioren blijven vaak verder ondernemen tijdens hun pensioen. Het aantal mensen die echt baat hebben bij netwerken is nooit eerder zo groot geweest.


En uiteraard ben je nooit te oud om er echt mee te starten. Zelf ben ik pas echt gestart met netwerken begin 2004, ik was toen 35. Het was de start van een ware rollercoaster, het verhaal van dat eerste jaar kon je lezen in mijn boek “A Girlfriend in Every City”.


Sinds toen heb ik een duizelingwekkend aantal netwerkbijeenkomsten bezocht en heb ik duizenden ondernemers persoonlijk ontmoet. Vele gezichten waar ik evenveel namen en beroepen zou moeten kunnen op plakken. Helaas heeft het menselijke brein daar soms iets meer hulp voor nodig, zeker als dat brein ook al wat kilometers op de teller heeft.

Ikzelf ben actief in IT (we leveren en onderhouden computers bij KMO’s) en in communicatie (we helpen onze klanten hun verhaal te vertellen in het gesproken woord, tekst en beeld). Dat zijn niet bepaald zeldzame beroepen en zelf heb ik honderden ondernemers ontmoet die eveneens actief waren in één van deze beide disciplines. Het feit dat je wel vaker professionals uit mijn beide sectoren tegenkomt maakt het uiteraard net iets lastiger om mij en mijn activiteiten te onthouden.


Op 16 jaar tijd heb ik slechts drie mensen ontmoet waarvan ik zonder probleem vanaf het eerste ogenblik tot op vandaag perfect alles kon onthouden over hun activiteiten. Omdat ze in de eerste plaats zeer uniek waren in hun activiteiten : 


  1. Koos T. - Zaakvoerder van een bedrijf wat aan “crime scene cleanup” doet. Ik kan je verzekeren dat hij bijzonder interessante verhalen vertelde. Nadat je hem hebt ontmoet koop je nooit nog een tweedehandse wagen !
  2. Nancy V. – Astronaute, pilote en commandant van een voorbereidende Mars-simulatie in de woestijn van Utah.
  3. Jo S. - De allereerste vrouwelijke straaljagerpilote bij de Royal Air Force in de UK.
Van die derde zijn er uiteraard ondertussen wel meerdere. Maar de reden waarom ik haar verhaal doorheen de jaren bleef onthouden was niet zozeer het beroep, maar wel het ronduit hilarische verhaal wat ze vertelde over lange afstandsvluchten en de kunstgrepen die ze dan moest toepassen omdat er destijds in de “cock-pit” (pun slightly intended) helemaal niets voorzien was voor vrouwen om te kunnen plassen. Ik kan haar verhaal tot de dag van vandaag nog steeds navertellen.
 
Ervoor zorgen dat er in je verhaal iets ongewoons zit, is een garantie dat mensen jou en je verhaal veel gemakkelijker kunnen onthouden. In mijn geval kan ik de zoveelste IT’er of de zoveelste in communicatie zijn die je ontmoet… maar als hobby ben ik ook een gepassioneerde blogger en Instagrammer over cocktails en sterke dranken. En dat vertel ik er dus ook telkens bij wanneer ik me voorstel. Gegarandeerd dat je mij hierdoor zal blijven onthouden. Zorg er steeds voor dat er een “hoekje af” is van je verhaal.
 
Netwerken is niet alleen mensen ontmoeten en toevoegen aan je netwerk. Netwerken is ook die relaties warm houden en ervoor zorgen dat je “Top of Mind” blijft bij zoveel mogelijk mensen. Heb ik jou mijn verhaal verteld en kom je binnen twee maanden iemand tegen die op zoek is naar iemand zoals mij… dan moet ik nog fris genoeg in je geheugen zitten zodat je aan mij denkt en de potentiele klant met mij in contact brengt.
 
LinkedIn is een fantastische website om een groot stuk van je netwerk mee te beheren en ik kan het gebruik hiervan ook echt warm aanbevelen. Maar zorg daarnaast ook voor voldoende back-up. Ik hoor tegenwoordig heel wat mensen vertellen dat ze visitekaartjes passé vinden en liever onmiddellijk tijdens het netwerkevent met elkaar connecteren op LinkedIn. Op LinkedIn wordt dit zelfs aangemoedigd via een eenvoudige QR-code die je kan scannen om elkaar toe te voegen. Als je slechts een paar honderd contacten hebt lukt het nog wel om iedereen snel terug te vinden, maar heb je zoals ik meer dan tienduizend contacten en een barslecht geheugen voor namen… dan heb je nog steeds een probleem.
 
Uiteraard voeg ik ook zoveel mogelijk netwerkcontacten toe op LinkedIn, maar daarnaast heb ik ook nog steeds een klassement van visitekaartjes per provincie, waar ik toch nog best snel de juiste personen in kan terugvinden. Hou er ook steeds rekening mee dat er geen enkele garantie is dat een website jouw hele leven zal blijven bestaan. Ik heb al meerdere grote online netwerken zien verdwijnen, waardoor ik ook telkens een zeer grote hoeveelheid aan online gegevens ben kwijt geraakt (vb. Ecademy, Hyves, Netlog, …). Het is de bedoeling dat jouw zorgvuldig opgebouwde netwerk jouw hele professionele leven blijft meegaan, zorg dus dat je die gegevens op meerdere manieren kan opslaan en raadplegen.
 
Maar voorlopig zit het nog wel goed met LinkedIn. Wist je dat LinkedIn sinds enkele jaren eigendom is van Microsoft? Nadat ze zelf enkele pogingen hadden gedaan om sociale netwerken op te starten, kochten ze in 2016 het meest populaire zakelijke online netwerk. Onlangs werd bekend gemaakt dat de volledige infrastructuur van LinkedIn nu ook zal verhuizen naar de Microsoft Azure cloud. Zolang ze in het netwerk blijven investeren zal het zeker nog niet verdwijnen 😉


No comments:

Post a Comment