Een vraag die ik regelmatig wel eens te horen krijg gaat over het doorverwijzen van mensen naar elkaar. We zijn tenslotte allemaal zakenmensen en dan verwachten we toch ook dat we daar zelf beter van kunnen worden. Of niet soms ? Vandaag krijg je een glashelder antwoord op de vraag die op ieders lippen ligt : “What’s in it for me ?”
Naar mijn mening zijn er twee mogelijkheden :
Situatie 1 : beide personen die ik met elkaar in contact breng behoren tot mijn netwerk, maar zijn geen klanten. Maar het zou evengoed mogelijk zijn dat één van hen wel een klant is, maar waar de doorverwijzing absoluut niets te maken heeft met de producten of diensten die ikzelf kan aanbieden via mijn professionele activiteiten.
Voorbeeld : een horecazaak (al dan niet klant) is op zoek naar een nieuwe zaalverantwoordelijke en toevallig kom ik tijdens een netwerkevent iemand tegen die op zoek is naar een dergelijke job. Of die horecazaak kan op zoek zijn naar een bedrijf dat hun discreet zou kunnen helpen met een vervelend kakkerlakkenprobleem. Toevallig ken ik de zaakvoerder van zo’n bedrijf en breng ik hen met elkaar in contact.
Dit zijn voorbeelden van een zuivere netwerkmatch. Iemand is op zoek naar iets of iemand en toevallig ken ik iemand die daaraan zou kunnen beantwoorden. Ik zorg dat beide personen elkaars gegevens ontvangen en mogelijk kan dat leiden tot een succesvolle match.
Mijn winst : ik vraag in dit geval geen commissie of vergoeding, maar ik reken erop dat mijn credibiliteit en reputatie een kleine boost kunnen krijgen door een geslaagde match.
Situatie 2 : één van beide personen is een klant van mijn bedrijf en het gaat wel degelijk om een product of dienst die deel zou kunnen uitmaken van mijn professionele activiteiten.
Voorbeeld : Ik heb een communicatiebureau en vraag een freelance videoproducent, die ik heb ontmoet tijdens een netwerkevent, om een video-opname te gaan maken in het bedrijf van een klant. Of een tweede voorbeeld : Een organisatie vraagt mij om een training te geven in het Frans, wat helaas niet tot mijn mogelijkheden behoord. Ik zoek binnen mijn netwerk een trainer die dit wel zou kunnen.
In dit geval maak ik onmiddellijk duidelijk dat het niet gaat om een ‘netwerkmatch’, maar over een klant van mijn bedrijf waarvoor ik op zoek ben naar een bepaalde dienst of product. In de meeste gevallen zal ik zelfs vragen om de geleverde producten of diensten via mijn bedrijf te kunnen factureren. De persoon die de doorverwijzing ontvangt zal dus eigenlijk als freelancer of onderaannemer werken voor mijn bedrijf.
Mijn winst : in dit geval zal ik wel degelijk een commissie onderhandelen op de omzet die gerealiseerd wordt door de persoon die de doorverwijzing kreeg. Tenslotte had ikzelf de verkoop reeds gerealiseerd of minstens gezorgd voor een gloeiend hete lead.
Ik zou het dus als volgt kunnen samenvatten - Gaat het over een activiteit die ik kan of wil leveren via mijn bedrijf, dan hoort er ook een commissie bij. Gaat het niet over een activiteit die ik kan of wil leveren via mijn bedrijf, dan hoort er geen commissie bij, maar doet het wel wonderen voor mijn credibiliteit en reputatie !
No comments:
Post a Comment