We kunnen natuurlijk niet allemaal in de kijker lopen zoals een
flamboyante Marc Coucke of Willy Naessens. Twee klasbakken waar ik overigens
veel respect voor heb omdat ze allebei met hun eigen handen uit het niets een
schitterend bedrijf hebben opgebouwd. Maar voor de meeste KMO ondernemers is
het dus wel veel moeilijker om in de gedachten van anderen te blijven hangen.
En laat dat nu net strikt noodzakelijk te zijn om ook resultaat te zien van je
netwerkinspanningen.
Ik heb al eerder artikels geschreven over hoe je dit voor een
stuk zelf in de hand hebt via het verhaal wat je vertelt. Zorg dat er in je
verhaal een ‘twist’ zit die mensen blijven onthouden. Misschien ben je
zaakvoerder van een bedrijf met een uniek product en vertel je hoe je ooit op
het idee bent gekomen voor dat product door iets heel geks wat je had opgemerkt
of meegemaakt. Of misschien ben je net als Stef Geers van Caffè Più een professionele barista en heb je
een espressotoestel ingebouwd in een vintage Fiat 500, maar ondersteun je dat
ook nog eens extra door op het juiste moment tijdens het vertellen van je
verhaal, een mini-exemplaar van die wagen uit je zak te halen en op tafel neer
te zetten. Een schitterend branding voorbeeld.
Netwerken doen we natuurlijk online en offline. Om online ook
een verschil te maken in ellenlange lijsten met contacten heb ik vanaf de
prille start in 2004 steeds mijn achternaam in hoofdletters geschreven. Het
springt eruit in een lange lijst. Om dezelfde reden schrijft HAns Stockmans,
een bevriend kunstzinnig fotograaf, zijn voornaam steeds met twee
hoofdletters. Als de software van de eventorganisator dit overneemt op een
naambadge is het al zeker iets waarover sommige mensen hem zullen aanspreken.
Een subtiele ijsbreker om een gesprek aan te knopen met deze “blik-opener”.
Dit laatste kan je natuurlijk ook in de hand werken door een
opvallend accent aan te brengen op je kleding. Onlangs hoorde ik een dame een
verhaal vertellen over de opvallende combinatie van armband en ring die ze
droeg. Het verhaal doet niet ter zake in deze context, maar ook daar kwam naar
boven dat mensen haar erover aanspraken. In dit geval vormden dus de sieraden
een ijsbreker om een gesprek aan te knopen.
Zelf heb ik dit ook mogen ervaren enkele maanden geleden. Ik had
een nieuw paar schoenen gekocht, wat geleverd werd met een paar opvallende
blauwe veters. Tot mijn grote verbazing werd ik tijdens de volgende
netwerkevents daar keer op keer op een zeer positieve manier over aangesproken.
De gekleurde veters als ijsbreker. Nu is het zo dat ik ook al heel wat jaren
bewust kies voor gestreepte hemden (en niet enkel voor het verslankend effect).
Wanneer ik toch eens een ander hemd draag tijdens een netwerkevent en er
verschijnt daarna een foto op Facebook, dan krijg ik onmiddellijk reacties als
“Geen streepjes ? Wat is er gebeurd ?”. De gestreepte hemden zijn een vast
onderdeel geworden van mijn identiteit als netwerker en zelfs mijn
kleuterdochter bekijkt me heel raar als ik toch eens een ander hemd draag. Dat
is niet de papa die ze gewoon is.
De blauwe veters waren helaas van een dusdanige kwaliteit dat ze
amper twee weken hebben overleefd, maar de positieve ervaring tijdens het
netwerken gaf de aanzet om toch zelf eens op zoek te gaan naar gekleurde veters
en om steeds goed te matchen met mijn hemden koos ik voor paars. Voortaan zou
ik in mijn zwarte schoenen steeds paarse veters dragen. Helaas niet zo
eenvoudig te vinden. Uiteindelijk vond ik een startup in Denemarken met een
enorm aanbod aan veters aan zeer schappelijke prijzen, via een handige webshop. Ook nadat ik deze nieuwe veters ging
dragen tijdens netwerkevents bleven de positieve reacties komen. Dit artikel
zal ook verschijnen op mijn blog en als LinkedIn-artikel, mogelijk zullen de
vele stijl- en kleurcoaches uit mijn netwerk daar nog extra tips of opmerkingen
aan toevoegen.
Een kleine twist in je verhaal of een klein opvallend accent aan
je uiterlijk kunnen dus absoluut helpen om jou beter te kunnen onthouden. Wees
wel steeds authentiek en lieg of overdrijf nooit. Iemand die een opgeblazen
verhaal vertelt zal zichzelf daar misschien belangrijker door voelen, maar
anderen doorprikken dat meteen. Authenticiteit is belangrijk. Wat je vertelt en
hoe je jezelf presenteert, dat moet ook echt JIJ zijn. En wie blijft hangen in
de gedachten, die zal ook automatisch meer succes hebben in het netwerken !
Zoals eerder gezegd hebben de Couckes en Zuckerbergs van deze
wereld dit niet echt nodig. Het opperhoofd van Facebook kiest ervoor om elke
werkdag hetzelfde te dragen, zodat dat alvast één beslissing minder is die hij
per dag moet nemen. Toch kan je ook dan je eigen identiteit creëren. Mark met
grijze t-shirts en hoodies, ik met streepjes !
No comments:
Post a Comment