Wat
ik in dit artikel vertel mag je uiteraard helemaal negeren, maar ik geef je de
garantie dat er regelmatig zaken over jou en over je bedrijf verteld worden.
Ook op het internet en op diverse sociale media. Het lijkt me niet erg slim om
dit helemaal te negeren en het is wellicht een goeie zet om minstens eens te
luisteren naar wat die mensen zoal te vertellen hebben. Indien je het nodig zou
vinden kan je zelfs meepraten.
Ondertussen zijn er al heel
wat tools en hulpmiddelen beschikbaar om bepaalde stukken van het internet te
monitoren. Op basis van bepaalde zoektermen zal deze software je verwittigen
wanneer vb. jouw naam of de naam van je bedrijf ergens opduikt.
Eén
van de meest gekende tools is Google Alerts. In de Nederlandse versie is dat
Google Meldingen. (www.google.com/alerts)
Deze meldingen of alerts zijn emailupdates met de laatste relevante
Google-resultaten (internet, nieuws, enzovoort) op basis van uw zoekopdrachten.
In eerste instantie is deze tool bedoeld om een nieuwsbericht te volgen, een
sportclub te volgen of stiekem op de hoogte te blijven van uw concurrenten …
maar je kan het dus evengoed gebruiken om op de hoogte gehouden te worden
wanneer je eigen naam of bedrijfsnaam vermeld zou worden.
Uit
eigen ervaring kan ik zeggen dat dit werkt, maar bijlange niet volstaat.
Ongeveer één keer per maand zal ik nog steeds handmatig op Google zoeken op
basis van mijn eigen naam en bedrijfsnaam. Elke maand duiken er wel weer enkele
nieuwe ‘hits’ op. Je kan het jezelf ook gemakkelijker maken door een selectie
in de tijd te maken waardoor je vb. alleen de resultaten te zien krijgt van de
afgelopen maand. Op Google kan je ook selecteren om alleen in blogs te gaan
zoeken. Hiertoe klik je linksboven op ‘blogs’ of ga je naar http://blogsearch.google.com
Ook
Twitter is natuurlijk een zeer geschikt medium voor snelle conversaties en
enkele snelle trefwoorden in http://search.twitter.com
kunnen heel wat resultaten opleveren.
SocialMention (www.socialmention.com) is ook een veelgebruikte tool.
Ze noemen zichzelf “Hetzelfde als Google Alerts, maar dan voor sociale media”, waarmee ze perfect samenvatten waar het om gaat. Engagor, Radian6 en Attentio zijn slechts enkele van de honderden andere tools en websites die er bestaan om je te helpen om zo goed mogelijk te gaan monitoren.
Ze noemen zichzelf “Hetzelfde als Google Alerts, maar dan voor sociale media”, waarmee ze perfect samenvatten waar het om gaat. Engagor, Radian6 en Attentio zijn slechts enkele van de honderden andere tools en websites die er bestaan om je te helpen om zo goed mogelijk te gaan monitoren.
Grotere
bedrijven en brands zijn hier uiteraard ook intensief mee bezig. Wanneer er via
sociale media een discussie ontstaat over grote merken mag je er vrij zeker van
zijn dat dit ook meegelezen zal worden in de ‘Mission Control Room’ van dat
merk.
Als
KMO ondernemer hoef je zeker niet zover te gaan, maar actief aanwezig zijn op
de meest toepasbare sociale media voor jouw activiteiten en eenmaal per maand
een Google search op jouw naam en de naam van je bedrijf kan je al een hele
stap vooruit helpen. Wil je meer of heb je mensen in dienst die het marketing
gedeelte voor hun rekening nemen, zorg er dan voor dat ze proactief te werk
gaan en ook echt monitoren om te horen wat er leeft en wat er verteld wordt
over jouw merk.
No comments:
Post a Comment