1 October 2012

Etiquette op Sociale Media


Mijn blogartikel gaat deze maand over kleine ergernissen bij het gebruik van sociale media. Heel wat ondernemers, freelancers en professionals gebruiken de populaire online media ook voor het promoten van hun business. Daar is niks mis mee, zolang het mensen niet gaat storen. Veel te vaak merk ik dat mensen die starten met een nieuwe activiteit zeer ongeduldig zijn en hun producten, diensten of bedrijf zo snel mogelijk willen bekend maken aan zoveel mogelijk mensen. En daar gaat het meestal fout. De enige manier om dit echt te laten werken is wanneer het niet opvalt en dus ook niet stoort. Het werkt net zeer goed wanneer je subtiel kan verwijzen naar je activiteiten, producten of merken wanneer je het hebt over iets algemeens wat iedereen kan interesseren.

Vorige week zag ik een presentatie van de bekende blogger @Ransbottyn die er gewoon eerlijk voor uitkomt voortdurend merken en producten te ‘pluggen’. Het publiek was stomverbaasd want niemand had dit ooit echt gemerkt. Op Twitter zag ik nadien de ontelbare “Aha … dus toch” berichtjes verschijnen. Alvast iemand die heeft begrepen hoe hij zeer subtiel aan product placement kan doen tijdens zijn activiteiten op sociale media. Je kan zijn presentatie nog bekijken op http://t.co/tvWUnBpG.

Uiteraard staan wij steeds ter beschikking voor ondernemers, bedrijven of organisaties die nog vragen hebben omtrent het correcte gebruik van sociale media, en voor een advies op maat.

Met vriendelijke groet

Geert CONARD


Etiquette op Sociale Media

Online netwerken bevatten heel wat mogelijkheden, maar ook een aantal beperkingen zodat alle gebruikers een leuke online netwerkervaring kunnen beleven. Wanneer iemand deze mogelijkheden misbruikt zal dit een invloed hebben op de gebruikservaring van anderen. Mogelijk is het misbruik zelfs van dien aard dat het een schending is van de gebruiksregels van het netwerk. Wanneer dit het geval is zal vroeg of laat (en zeker na een rapportering) de eigenaar van het netwerk de misbruiker op de vingers tikken. Lastiger is het wanneer geen gebruiksregels worden geschonden, maar wel wat ik noem ‘algemene gedragsregels’ of een zekere basis-etiquette voor het gebruik van sociale media.
Ik heb het in dit artikel niet over het plaatsen van negatieve commentaren, scheldpartijen of het gebruiken van valse profielen. Ik heb het wel over de minder duidelijke en vaak subtiele manieren waarop men de tools gaat misbruiken. Voor alle duidelijkheid, met ‘misbruiken’ bedoel ik dat je iets op een andere manier gebruikt dan waar het eigenlijk voor bedoeld is.
Ik geef graag enkele praktische voorbeelden van misbruiken in postings en comments :
Wanneer je een event organiseert wil je dit natuurlijk bij zoveel mogelijk mensen bekend maken. Een netwerk als Facebook heeft hiervoor heel wat tools aan boord. Je kunt voor je event een eventpagina aanmaken en via deze weg ook inschrijvingen ronselen. Publiciteit over een event kan je maken op je profiel of bedrijfspagina’s en op die manier ook heel wat mensen bereiken. Sommige van je contacten zullen misschien zelfs spontaan je event ook aan hun netwerk promoten. Wanneer je zulke promotie met mate weet te doen, kan dit een gunstig resultaat opleveren. Wanneer je een overdaad aan commerciële postings doet zal dit je eerder zuur opbreken.
Wat ik echter vaak zie is dat men een affiche of folder als afbeelding online plaatst en hierin heel wat mensen gaat taggen, met een voorkeur voor de meest actieve sociale media gebruikers, die beschikken over een omvangrijk netwerk. Het is immers niet zozeer de bedoeling om de getagde personen uit te nodigen voor het event, maar wel om de affiche of folder te doen verschijnen in de nieuwsberichten van hun volledige netwerk. Op die manier maak je dus directe publiciteit bij je tweedegraadsnetwerk. Dit eerder ‘creatieve’ gebruik van de tagging tool zou ik dus een misbruik noemen, wat vaak leidt tot ergernis bij de mensen die zulke publiciteit niet op hun profiel wensen. De tagging functie is uiteraard bedoeld om mensen uit je vriendenkring aan te duiden op een foto waarop ze te zien zijn.
Uiteraard kan het nog erger wanneer organisators gewoonweg publiciteit rechtstreeks gaan posten op iemand anders zijn profiel of bedrijfspagina. Ook hier mikt men weer op het netwerk van de persoon in kwestie en gaat het dus duidelijk over misbruik.
Spammen bestaat uiteraard ook nog steeds en komt sinds de groei van sociale media in alle vormen en maten. Stel dat iemand deelneemt aan een bepaalde actie en mij vraagt op hem of haar te stemmen op een bepaalde website. Als ik de persoon goed ken doe ik hem of haar heel graag een plezier. Als ik de bewuste vraag echter dagenlang meermaals per dag in mijn email ontvang en daarnaast ook nog eens in de ‘inboxen’ van al mijn sociale media profielen… dan zou ik wensen dat ik de mogelijkheid had om ervoor te zorgen dat deze persoon de wedstrijd of actie zeker niet zou winnen. Er is heel veel mogelijk op sociale media, maar gebruik de tools steeds met mate !
Je vrienden taggen in je foto’s is meestal geen probleem, maar doe het zeker niet wanneer iemand er echt wel heel slecht op staat. Of beter, zet zo’n foto dan ook niet online !
Sociale media vormen een fantastische snelweg voor het opbouwen van een goede reputatie en credibiliteit over je vakgebied, let dus steeds op voor zulke zaken. Jezelf untaggen kan overigens perfect en is ook definitief, men kan je dus niet opnieuw taggen nadat je zelf een tag hebt verwijderd. Wat trouwens ook nog veel mensen niet lijken te weten is dat wanneer je vaststelt dat je een schrijffout hebt gemaakt in een posting of commentaar, je deze gewoon via een ‘edit’ kan verbeteren. Je hoeft dus echt geen extra posting hiervoor te doen.
Een ander aspect van etiquette in sociale media komen we tegen bij het reageren via de comments. Wanneer iemand een onderwerp aansnijdt in een posting of status update kan je daarop reageren en een leuke discussie opbouwen. Soms zien we dan ook wel dat iemand de discussie naar een ander of een sterk gekleurd onderwerp probeert te brengen. Dit noemen we het “kapen van threads” en is ook duidelijk niet volgens de regels der etiquette.
Nauw hierbij aansluitend zien we ook vaak mensen die in hun comments steeds subtiele (of minder subtiele) publiciteit maken voor een merk, product, event of bedrijf. Uiteraard kan je dit zien als een vorm van spam en heel wat mensen ergeren zich hieraan. Het zijn vooral mensen die actief zijn in netwerk marketing of MLM die zich hieraan bezondigen, maar ook event-promotors maken nogal eens deze fout. In een MLM structuur is het verkopen van de producten vaak minder winstgevend dan het opbouwen van een groot netwerk, waardoor al snel heil gezocht wordt in ‘gemakkelijke manieren’ om promotie te voeren. Het rekruteren van mensen om deel te nemen aan netwerk marketing of MLM is zowat het meest ergerlijke wat ik al ben tegen gekomen op sociale netwerken en dit is ook ronduit verboden door de gebruiksregels van bijna elk netwerk waar ik op aanwezig ben. Toch zijn er nog steeds heel enthousiaste MLM’ers die er zich dagelijks aan bezondigen.
Naast deze misbruiken in postings en comments zijn er natuurlijk nog een hele rits andere voorbeelden van verkeerd gebruik. Ik geef nog enkele kleine voorbeelden van zaken die in principe voor de hand zouden moeten liggen.
Het is absoluut not-done om de vriendenlijst (netwerk) van een contactpersoon te bekijken en daar ineens zoveel mogelijk mensen van toe te voegen aan je eigen netwerk. Zeker wanneer het om zakelijke contacten gaat is een persoonlijke introductie vaak veel meer waardevol.
Het prikbord (Wall) is zichtbaar voor iedereen en is dus zeker niet bedoeld voor persoonlijke berichten. Facebook heeft een schitterende berichten-tool die daarvoor is bedoeld. Het plaatsen van persoonlijke berichten op iemands prikbord is absoluut not-done !
Wanneer je absoluut Facebook spelletjes wil spelen dan zal je ook bijna altijd een scherm voorgeschoteld krijgen met “Invite Friends”. Meestal is er dan ook ergens een linkje met ‘skip this step’. Gebruik het linkje en val je vrienden niet ongevraagd lastig met steeds weer dezelfde uitnodigingen voor spelletjes.
Ben je ouder dan 16 dan is er ook geen enkele reden waarom je ooit de ‘poke’ functie zou gebruiken. Ooit was dit een manier om iemand gedag te zeggen zonder een bericht te schrijven, maar vandaag wordt het amper nog gebruikt tenzij je absoluut wil dat mensen denken dat je niet goed bij je hoofd bent.
Wacht bij speciale gebeurtenissen (verloving, huwelijk, zwangerschap, overlijden, …) steeds tot de personen in kwestie dit ZELF publiekelijk hebben aangekondigd. Persoonlijk vind ik dit zowat de pijnlijkste inbreuk tegen de etiquette die er bestaat. Het is immers een totaal gebrek aan respect voor de personen waar het om gaat.
Je bedrijfspagina’s koppelen aan je Twitter account kan een goed idee zijn om meer zichtbaarheid te creëren voor de artikels die deelt met je publiek. Omgekeerd is het doorsturen van je Tweets naar je persoonlijke Facebook profiel meestal niet zo’n goed idee. Hiermee creëer je een overvloed aan korte berichten in de nieuwsberichten van je vrienden met mogelijk nutteloze referenties naar andere twitterprofielen.
Ik woon in België op de grens tussen Vlaams Brabant en Limburg. Stuur me dan ook liefst geen uitnodigingen voor events in Manchester, Madagaskar of Mexico. Ik verpruts enkel mijn tijd met ze te verwijderen.
Dit zijn slechts enkele van de talloze voorbeelden die ik zou kunnen opsommen. Elke 13-jarige kan een netwerk als Facebook gebruiken, maar we moeten ook eens goed nadenken over wat we precies doen en hoe dit overkomt bij onze vriendenkring. Veroorzaak ook geen overlast door misbruik van de aanwezige tools, maar gebruik de tools waarvoor ze zijn bedoeld zodat iedereen er plezier van kan hebben. Wanneer je sociale media gebruikt om er ook op zakelijk vlak een positief resultaat mee te bereiken is het natuurlijk enorm belangrijk om een goede indruk te maken. Een correct gebruik van de aanwezige tools is dan een absolute must !
Niemand hoeft zich overigens persoonlijk aangesproken te voelen door de voorbeelden die ik gaf in dit artikel. Voor elk individueel voorbeeld van een misbruik heb ik minstens een tiental concrete cases kunnen vaststellen.
Ik las deze maand in een krantenartikel(1) dat de Universiteit Hasselt tijdens de introductiedagen aan de eerstejaarsstudenten een cursus etiquette in het mailverkeer geeft. Op een half uur tijd krijgen ze de essentiële zaken meegedeeld over het communiceren met professoren en stafleden. Volgens mij zeker niet overbodig, maar dit zou gerust mogen aangevuld worden met een aantal basisregels voor etiquette bij het gebruik van sociale media.

3 September 2012

Sociale media voor verkiezingskandidaten


Met nog slechts een dikke vijf weken te gaan tot de gemeenteraadsverkiezingen leek het me niet verkeerd om eens een artikel te schrijven met praktische tips over het gebruik van sociale media voor verkiezingskandidaten.


Het cliché wil dat je bij elke verkiezing hetzelfde fenomeen ziet opduiken. Een politicus herontdekt zijn digitaal publiek een maand of drie voor de verkiezingen en zijn of haar profielen vallen opnieuw in een diepe winterslaap enkele dagen na de verkiezingen.
Ik kan moeiteloos tientallen namen opsommen van politici die op een dergelijke manier sociale media misbruiken.
Hieruit kan ik al dadelijk een belangrijke tip afleiden: Beschouw je online publiek niet als kiesvee, maar als een groep mensen die mogelijk ook interesse hebben in hun gemeente en de lokale politiek… en waarmee je een waardevolle tweewegcommunicatie kan opzetten.
Wat er gebeurt in je gemeente kom je in 2012 niet meer alleen te weten aan de cafétoog. Een grotere pakkans na enkele pintjes, het rookverbod, mobiliteits- en andere problemen hebben ervoor gezorgd dat cafés steeds minder worden bezocht. Facebook en andere netwerken hebben voor een groot stuk de plakkerige cafétoog vervangen.
Een verkiezingsaffiche hang je inderdaad op voor een beperkte periode rond de datum van de verkiezingen, maar een online aanwezigheid is iets wat je continu moet volhouden. Een goed politicus is zes jaar lang dagelijks te bereiken en niet alleen in de laatste weken voor we naar het kieshokje moeten. Een goed politicus gebruikt de online aanwezigheid om te luisteren naar de inwoners van zijn of haar gemeente. Een vinger aan de pols hebben was nog nooit zo gemakkelijk. Als bekendste en meest succesvolle voorbeeld kan ik hier verwijzen naar Barack Obama, die zowel tijdens de verkiezingscampagne als nadien tijdens zijn ambtstermijn volop de kaart van sociale media heeft getrokken. Geen enkele andere politicus heeft ooit zo intens gecommuniceerd met zijn kiezers en hen ook op die manier bij het beleid betrokken.
Vaak krijg ik kritiek van lokale politici m.b.t. de oudere inwoners van een gemeente die wel broodnodige stemmen opleveren maar volgens hen geen computer of internet gebruiken.
Ik heb respect voor ieders mening, maar persoonlijk vind ik dit meer en meer een waardeloos argument. Seniorennet(1) is de grootste en meest bezochte community-website in onze contreien. Onze “oudjes” maken vaak meer gebruik van internet dan de professioneel actieve generaties.


In een uitstekend artikel van Michael Klein(2) las ik ook nog volgende bruikbare tips :
  • Zorg voor een goed ingevuld en up-to-date profiel. Een recente foto, correcte contactgegevens en interessante informatie over jezelf. Je bezoekt ook geen receptie met een zak over je hoofd, dus verstop jezelf ook niet online. Gebruik liever geen verkiezingsfoto met partijlogo etc., maar een gewone deftige en herkenbare foto.
  • Facebook is geen propagandamachine. Je maakt gebruik van sociale media om te communiceren met je publiek, niet om hen je boodschap door de strot te rammen. Bekijk sociale media als een moderne telefoon, niet als een megafoon.
  • Enkel als actieve gebruiker van sociale media ben je echt aanwezig. Zorg ervoor dat je kiezers een relatie met jou kunnen opbouwen. Blijf zes jaar lang interesse vertonen in wat ze doen en niet alleen de laatste dagen voor de verkiezingen. Zorg dat je actief bent wanneer je publiek actief is. Verschijnen er veel berichten over een bepaalde gebeurtenis (al dan niet in je gemeente), neem dan actief deel aan het gesprek. Toon interesse voor wat er omgaat bij je kiezerspubliek.
  • Stuurt iemand je een persoonlijk bericht via sociale media, laat die persoon dan geen dagen of weken wachten op een antwoord.
  • Zie je dat iemand op zoek is naar iets of iemand waarmee jij zou kunnen helpen, doe het dan ook. Anderen zullen zien dat je die persoon hebt geholpen wat bijdraagt tot je credibiliteit.
  • Sociale Media gebruiken is converseren. Ben je niet geïnteresseerd in converseren met je publiek blijf dan weg van sociale media. Broadcasters worden afgestraft, mogelijk ook electoraal.
  • Leer de platformen goed gebruiken. De “Accidental Tweets” van Leterme laten alleen zien dat hij niet overweg kan met een platform waar elke dertienjarige probleemloos mee kan werken. Van een politicus verwachten we minstens dat hij of zij dagelijks een krant leest, overweg kan met internet en met de belangrijkste sociale media.
                 (1)     http://www.seniorennet.be

3 August 2012

Valse Facebook profielen vallen best mee



Deze week maakte Facebook bekend dat ongeveer 8,7 % of 83 miljoen van zijn profielen vals zijn. Op een totaal van 955 miljoen gebruikers lijkt dat best een groot aantal, maar ik denk toch dat we dat moeten relativeren. Het blijkt immers dat een groot aantal van die valse profielen gewoon berusten op een verkeerd gebruik van het platform.

Een profiel op Facebook is bedoelt voor een natuurlijk persoon en heeft een aantal beperkingen. De belangrijkste beperking is de grootte van je vriendenkring of netwerk. Op Facebook kan een individuele gebruikers maximaal 5000 vrienden hebben. Proactieve netwerkers zoals ikzelf liepen al een hele tijd geleden tegen deze limiet aan en moesten dan op zoek naar een oplossing. De enige correcte oplossing is natuurlijk om een Facebook Pagina te starten, die ongelimiteerd is naar het aantal vrienden die de pagina kunnen 'leuk vinden' en daardoor ook alle updates in hun nieuwsoverzicht krijgen.
Helaas waren de mogelijkheden en restricties niet altijd even duidelijk waardoor een groot aantal netwerkers en beroemdheden ervoor koos om een tweede profiel te starten. In België zag ik dit vooral gebeuren bij onze lokale beroemdheden of BV's. Ongeveer 5% van alle profielen zouden zo'n duplicaten zijn.

Aangezien profielen enkel bedoelt zijn voor natuurlijke personen worden ook de profielen die foutief gebruikt worden door bedrijven of organisaties als "vals" beschouwd. Ook deze moeten gebruik maken van een Facebook Pagina, maar velen waren reeds actief op Facebook voor die Pagina's gelanceerd werden. Ongeveer 2,4 % van alle profielen worden gebruikt door bedrijven of organisaties en zouden dus eigenlijk de overstap moeten maken naar een Facebook Pagina. Slechts een miniem gedeelte hiervan zouden echt valse profielen zijn. Facebook zou eventueel een gerichte actie kunnen opzetten om deze bedrijven en organisaties ervan te overtuigen om met behulp van een wizard hun verkeerd gebruikte profiel om te zetten naar een Facebook Pagina.

Uiteindelijk zouden er slechts 1,5 % echte ongewenste profielen overblijven. Valse profielen die enkel bedoelt zijn om spam te verzenden of andere zaken uit te halen die echt niet door de beugel kunnen. Het opsporen en uitschakelen van deze profielen is een taak waarmee de mensen van Facebook dagelijks bezig zijn, hoofdzakelijk na rapportering door andere gebruikers. Het aantal lijkt dan in verhouding met het totaal aantal gebruikers nog enorm goed mee te vallen.

2 August 2012

Een blik op uw bedrijfscommunicatie !


Na een geslaagde test willen we een speciale aanbieding lanceren ter promotie van onze diensten voor communicatie-advies. Vanaf september bieden we aan nieuwe klanten een GRATIS individuele advies-sessie van één uur. 

Deze sessies zullen bij voorkeur doorgaan in Hotel Scandic Antwerpen, voorafgaand aan M4M-netwerkavonden (max. 2 personen per datum) of op ons kantoor in Diest. Andere locaties zijn uiteraard ook mogelijk, maar dan is een verplaatsingskost verschuldigd. Een gratis advies-sessie aanvragen kan via een mailtje naar info@geertconard.com
 
Vanaf september lanceren we eveneens nieuwe en budgetvriendelijke adviespakketten voor de begeleiding van uw bedrijfscommunicatie. Deze pakketten bevatten een aanzienlijke korting op onze normale uurtarieven. Prijzen zijn afhankelijk van het aantal voorziene uren en de duur van de overeenkomst. Vraag vrijblijvend meer informatie !

1 August 2012

Nieuwe mogelijkheden voor Facebook Pagina's


Tot nu toe maakten beheerders van Facebook Pagina’s veelvuldig gebruik van externe tools als vb. HootSuite om een posting te plannen voor publicatie op een latere datum of tijdstip (Scheduled posts). Deze week deelde Facebook mee dat deze functie voortaan gewoon in de Pagina’s zit ingebakken. Je kan tot zes maanden vooruit plannen en dit per kwartier.
Hoe je dit precies moet doen lees je op deze help-pagina.
Verder zijn er nog een aantal nieuwe mogelijkheden, waarvan volgens ons de belangrijkste de ‘Page Admin Permissions” zijn. Je kan voortaan voor elke beheerder van je Facebook Pagina apart rechten gaan toekennen. Dit is niet onbelangrijk want zeker voor wat betreft bedrijven wordt er steeds vaker met teams gewerkt om de online pagina’s te beheren en te modereren. Soms worden bepaalde taken zelfs uitbesteed aan een gespecialiseerd bedrijf wat bepaalde campagnes in goede banen moet leiden. Met de nieuwe rechtenmodule krijg je meerdere gebruikersgroepen waaraan verschillende rechten zijn toegewezen. Op volgende help-pagina kan je ook weer meer lezen over deze nieuwe mogelijkheden. Onderstaande tabel geeft een snel overzicht van de mogelijkheden.


Nog een laatste recente toevoeging zijn de ‘Unpublished Page Posts’. Dit is een zeer interessante nieuwe mogelijkheid die we opmerkten via InsideFacebook.com, maar het duurt misschien even voor je de waarde hiervan effectief snapt. Stel dat je een posting wil doen die interessant is voor een gedeelte van je publiek, maar die minder interessant is voor de grote groep die je pagina reeds volgt. Deze posting zal dus niet op je pagina verschijnen, maar kan je wel als ‘landingspagina’ gebruiken voor vb. een Facebook Advertentie. Briljant eenvoudig !
Wil je nog meer geïnspireerd worden over wat je met Pagina’s kan doen en welke andere marketing mogelijkheden Facebook in huis heeft ? Neem eens een kijkje op de Facebook Marketing Pagina !

5 July 2012

Prettige Vakantie !


Na de natste juni sinds vele jaren hopen we samen met jullie op prachtig terrasjesweer voor de komende zomermaanden. Voor hen die straks op verlof vertrekken wensen we dan ook een ontspannende en deugddoende vakantie. Wij blijven de hele zomer doorlopend tot jullie beschikking, weliswaar met een verminderde bezetting vanwege de verlofperiodes van onze medewerkers. Het kantoor zal wel gesloten zijn op vrijdag 13 Juli.

Vorige week luisterde ik in Antwerpen naar Prof. Jamie Anderson met een presentatie over wat ondernemers kunnen leren van Lady Gaga. Het verhaal was uiteraard al grotendeels gekend, maar toch vond ik het boeiend om nogmaals te zien hoe Stefani Germanotta alles helemaal juist had gedaan om via een correct gebruik van sociale media populairder te worden dan Madonna … in een rotvaart. (http://www.youtube.com/watch?v=hYk1mHDkNII)
Ze heeft absoluut het warm water niet opnieuw uitgevonden, enkel als een goede ondernemer gebruik gemaakt van de tools die er vandaag voorhanden zijn.

Eerder vorige maand hoorde ik Clo Willaerts (@bnox) nog vertellen dat elke ondernemer vandaag zijn eigen P.R. bureau is via sociale media en dat klopt als een bus. Al jaren probeer ik de boodschap te verkondigen dat ook een freelancer of kleine KMO evenveel impact kan hebben als een middelgrote KMO door eenvoudigweg de juiste tools in te zetten. Ondernemen is zeker de laatste jaren niet eenvoudiger geworden. Door de financiële crisis zijn we immers genoodzaakt om creatief en innovatief voor de dag te komen. Enkel door uit te blinken in ons vak en meer te bieden dan wat de klant verwacht blijven we bestaan.

2 July 2012

Wat wordt er verteld over jouw bedrijf ?


Wat ik in dit artikel vertel mag je uiteraard helemaal negeren, maar ik geef je de garantie dat er regelmatig zaken over jou en over je bedrijf verteld worden. Ook op het internet en op diverse sociale media. Het lijkt me niet erg slim om dit helemaal te negeren en het is wellicht een goeie zet om minstens eens te luisteren naar wat die mensen zoal te vertellen hebben. Indien je het nodig zou vinden kan je zelfs meepraten.
 
Ondertussen zijn er al heel wat tools en hulpmiddelen beschikbaar om bepaalde stukken van het internet te monitoren. Op basis van bepaalde zoektermen zal deze software je verwittigen wanneer vb. jouw naam of de naam van je bedrijf ergens opduikt.
Eén van de meest gekende tools is Google Alerts. In de Nederlandse versie is dat Google Meldingen. (www.google.com/alerts
Deze meldingen of alerts zijn emailupdates met de laatste relevante Google-resultaten (internet, nieuws, enzovoort) op basis van uw zoekopdrachten. In eerste instantie is deze tool bedoeld om een nieuwsbericht te volgen, een sportclub te volgen of stiekem op de hoogte te blijven van uw concurrenten … maar je kan het dus evengoed gebruiken om op de hoogte gehouden te worden wanneer je eigen naam of bedrijfsnaam vermeld zou worden.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dit werkt, maar bijlange niet volstaat. Ongeveer één keer per maand zal ik nog steeds handmatig op Google zoeken op basis van mijn eigen naam en bedrijfsnaam. Elke maand duiken er wel weer enkele nieuwe ‘hits’ op. Je kan het jezelf ook gemakkelijker maken door een selectie in de tijd te maken waardoor je vb. alleen de resultaten te zien krijgt van de afgelopen maand. Op Google kan je ook selecteren om alleen in blogs te gaan zoeken. Hiertoe klik je linksboven op ‘blogs’ of ga je naar http://blogsearch.google.com
Ook Twitter is natuurlijk een zeer geschikt medium voor snelle conversaties en enkele snelle trefwoorden in http://search.twitter.com kunnen heel wat resultaten opleveren.
SocialMention (www.socialmention.com) is ook een veelgebruikte tool.
Ze noemen zichzelf “Hetzelfde als Google Alerts, maar dan voor sociale media”, waarmee ze perfect samenvatten waar het om gaat. Engagor, Radian6 en Attentio zijn slechts enkele van de honderden andere tools en websites die er bestaan om je te helpen om zo goed mogelijk te gaan monitoren.

Grotere bedrijven en brands zijn hier uiteraard ook intensief mee bezig. Wanneer er via sociale media een discussie ontstaat over grote merken mag je er vrij zeker van zijn dat dit ook meegelezen zal worden in de ‘Mission Control Room’ van dat merk.
Als KMO ondernemer hoef je zeker niet zover te gaan, maar actief aanwezig zijn op de meest toepasbare sociale media voor jouw activiteiten en eenmaal per maand een Google search op jouw naam en de naam van je bedrijf kan je al een hele stap vooruit helpen. Wil je meer of heb je mensen in dienst die het marketing gedeelte voor hun rekening nemen, zorg er dan voor dat ze proactief te werk gaan en ook echt monitoren om te horen wat er leeft en wat er verteld wordt over jouw merk.

1 June 2012

Superconnectors en de 5000 vrienden limiet op Facebook : Hoe beslissen ze wie er nog bij mag ?

Geïnspireerd door een status update van technologie-blogger Robert Scoble, leek het me de moeite om eens iets te schrijven over vriendschaps- en connectie-verzoeken op populaire sociale media… en dat vanuit het standpunt van superconnectors en de beperkingen waar deze voortdurend mee te maken krijgen.
Eerder schreef ik reeds blogs over het verschil tussen “Quality and Quantity” en het enorm grote verschil tussen “Superconnectors and Stampcollectors”.
Kort samengevat : Aangezien je nooit weet wie er zoal in het netwerk van een bepaalde persoon zit, kan je ook onmogelijk inschatten of die persoon met zijn of haar netwerk voor jou ooit waardevol kan zijn. Ik geloof heel sterk in grote netwerken waarin de kwaliteit vanzelf wel komt boven drijven. Wanneer je hierin gelooft en je op een meer ‘open’ manier begint te netwerken loop je kans vrijwel automatisch uit te groeien tot een superconnector, uiteraard na verloop van een aantal jaren. Hierdoor wordt je steeds aantrekkelijker voor anderen omdat je gaat fungeren als hub binnen hun netwerk en als router naar de personen waarmee ze willen in contact komen. In plaats van iemand te bereiken via 3 of 4 tussenstappen, kan het vaak met één enkele tussenstap via een superconnector.
Zelf koos ik reeds in 2004 om te bouwen aan een groot netwerk. Laat ik dan zomaar iedereen ongelimiteerd in mijn netwerk zitten ? Niet echt, beperkt iemand zijn updates tot “ik ging net naar de WC en ik eet nu een boterham met choco” dan vliegt die persoon onherroepelijk uit het netwerk. Met het lezen van zulke updates wil ik mijn tijd echt niet verkwisten, ik lees liever updates die enige nuttige informatie bevatten. Een tweede absolute no-no is netwerk marketing of MLM. Dit hoort gewoonweg niet thuis op sociale netwerken en is zelfs op de meeste online netwerken ook strikt verboden via de gebruiksregels. Zijn het gros van je postings dus gewijd aan het promoten van je netwerk marketing toestanden … bye bye !
Het verschil tussen superconnectors en postzegelverzamelaars in het kort : Een postzegelverzamelaar wil gewoon zeer snel een groot netwerk opbouwen om te scoren in de TOP 100 voor zijn land of regio. That’s it. Verder heeft hij geen enkele interesse in netwerken. Een superconnector is een proactieve netwerker met een groot netwerk. Dit is iemand die ook de moeite doet om zoveel mogelijk mensen ook echt te leren kennen zodat deze connecties een eventuele meerwaarde kunnen betekenen voor hemzelf of voor anderen uit zijn netwerk.
Op de meeste sociale netwerken verstuur je een verzoek tot connecteren, waarna de andere persoon dit ook moet aanvaarden. Op de meeste populaire netwerken zijn er ook een aantal andere connectievormen, waarbij er helemaal geen aanvaarding noodzakelijk is :

  • Je kan je abonneren op de updates van een Facebook Pagina door gewoon op de Like-button te klikken. Alle updates verschijnen vanaf dan ook in je newsfeed.  [Ik vind dit leuk] 
  • Je kan de status updates van een bepaalde persoon volgen zonder te connecteren, door op de “subscribe” button te klikken. Deze persoon moet wel zelf in de instellingen deze optie geactiveerd hebben om dit mogelijk te maken.  [Abonneren] 
  • De grote uitvinder van dit systeem is uiteraard Twitter, waar je ook gewoon de updates kan “volgen” van wie je maar wil.

Facebook heeft ook nog een vrij kritische drempel ingebouwd : Je kan nooit meer dan 5000 vrienden in je netwerk hebben. Superconnectors worstelen vaak met deze grens en moeten zodra ze deze grens naderen uiterst selectief zijn in wie ze nog toevoegen. Zelf ken ik dit probleem maar al te goed. Ik zit reeds een tweetal jaar aan deze grens en toch kan ik wekelijks nog enkele mensen toevoegen. Er zijn er immers ook altijd wel enkele die afhaken waardoor opnieuw ruimte wordt gecreëerd. Voortdurend balanceer ik tussen de 4990 en 5000 vrienden. Daarnaast tel ik op mijn profiel ook een 500-tal subscribers. Op de pagina’s van mijn zakelijke activiteiten heb ik gemiddeld een paar honderd volgers per pagina.
Wat is nu het grote verschil tussen effectief “vrienden zijn” op Facebook of die klik op een ‘Like’ of ‘subscribe’ button ? Het eerste is tweerichtingsverkeer terwijl de andere opties eenrichtingsverkeer zijn. Zijn we effectief als vrienden met elkaar verbonden dan zie jij mijn profiel en mijn updates, maar ik zie ook die van jou. Als je mijn updates volgt via een ‘Like’ of ‘Subscribe’ kan ik jouw profiel of updates niet lezen. Hierin zit ook een belangrijke differentiatie bij het aanvaarden van nieuwe vrienden in mijn netwerk. Wat ik bij jou kan komen bekijken of lezen moet de moeite zijn, anders is het voor mij interessanter om iemand anders toe te voegen. Dat klinkt waarschijnlijk hard, maar als je wekelijks slechts enkele mensen kan toevoegen door de beperkingen van de website moet je nu eenmaal een harde keuze maken. Dit is ook hetgene waarover Robert het letterlijk had in zijn status update. Op enkele vlakken kan ik zijn redeneringen dan ook goed volgen.
Ook bij mij komen de vriendschapsverzoeken heel vaak in vlagen. Na een presentatie of workshop, na een vermelding in een krant of tijdschrift, … en dan stelt het probleem zich vrij acuut. Ik krijg dan ineens 40 of 50 vriendschapsverzoeken en ik kan er slechts 4 of 5 uitkiezen. Voor alle duidelijkheid, de rest komt automatisch terecht bij de ‘subscribers’ en krijgen dus wel degelijk toegang tot mijn profiel en updates. Het verschil is dus alleen dat ik geen toegang krijg tot hun profiel en updates en dat we niet echt deel gaan uitmaken van elkaars netwerk.
Een directe connectie maken met een superconnector kan vaak wel heel waardevol zijn omdat daardoor je tweedegraadsnetwerk enorm zal vergroten. Een superconnector vormt op die manier een snelkoppeling in de richting van personen die je vb. graag wil bereiken voor je business.
Het is dus belangrijk om te weten welke criteria van belang zijn voor een superconnector om jou als een directe connectie te aanvaarden. Hoe kan je een superconnector echt overtuigen om jouw “vriend” of direct contact te worden op een populair netwerk ?

  • Zoals hierboven reeds gemeld zijn superconnectors geïnteresseerd om te connecteren met mensen die interessante zaken delen met hun netwerk. Jullie hebben allemaal leuke kinderen, honden en katten … maar die zijn meestal geen reden om te connecteren. 
  • Elke superconnector krijgt minstens het tienvoudige in aanvragen van wat ze ooit kunnen accepteren. Ook voor mij is dit het geval en als ik uiteindelijk niet met jou connecteer dan is dat zeker niet persoonlijk bedoeld, maar ik moet er nu eenmaal telkens 9 van de 10 teleurstellen. Je zal nog steeds kunnen Liken en Subscriben … en ook op Twitter is er geen drempel. Wanneer je die grens van 5000 vrienden bereikt kan je ook nog onmogelijk alle status updates gezien hebben. Om die reden gebruiken superconnectors meestal lijsten. De kans dat je in zo’n lijst zal terechtkomen is klein omdat ze daar nog selectiever in moeten zijn. Een lijst van meer dan 100 personen is alweer niet meer te volgen en bijgevolg nutteloos.
  • De allerbeste manier om in de vriendenlijst van een superconnector te geraken is ze effectief eerst persoonlijk te ontmoeten. Met het gesprek nog vers in het geheugen zullen ze sneller geneigd zijn om jou toe te laten tot hun netwerk. Zelf zal ik na thuiskomst van een netwerkavond ook meestal onmiddellijk de gekregen naamkaartjes intikken in mijn Outlook contacten en op LinkedIn. Mijn totale netwerk bestaat momenteel uit zo’n 30000 directe contacten waarvan ik meer dan 75% face-to-face heb ontmoet. Die persoonlijke ontmoetingen geven natuurlijk een enorme boost aan de waarde van het netwerkcontact en vormen dan ook de absolute basis van het grote waardeverschil tussen superconnectors en “postzegelverzamelaars”. 
  • Bij het ontvangen van een vriendschapsverzoek klikken de meeste mensen eerst op de naam om een glimp van het profiel op te vangen. Op die manier herinneren ze zich vaak van waar ze deze persoon zouden kennen of herkennen. Staan je privacy instellingen zo dicht als Fort Knox dan krijgen ze helemaal niets te zien en maak je ook absoluut geen kans meer.Is het enige wat ze te zien krijgen een profielfoto van je nakomeling ? Eveneens geen kans meer want op die manier zal je zeker niet herkend worden. 
  •  Zorg dat je zelf ook de ‘subscribe’ optie hebt geactiveerd en deel interessante zaken met je netwerk. Als ik interessante zaken zie wil ik graag nog meer zien en zal ik beslist connecteren. Ik ben het meest geïnteresseerd in zaken rond KMO Management, technologie, netwerken, sociale media en lekker eten en drinken. Automatisch zijn dat dus ook de onderwerpen die mij het meest zullen aanspreken. Weet waarin de superconnector waar jij mee wil connecteren geïnteresseerd is en je hebt het alweer voor een stuk zelf in de hand. 
  • Wanneer een superconnector bij je vriendschapsverzoek kan zien dat je reeds bevriend bent met een enkele tientallen van zijn of haar bestaande vrienden, dan heb je ook een voetje voor. Ben je bevriend met een paar honderd van hen dan zijn ze eerder argwanend en kijken ze uit naar symptomen van het postzegelverzamelaar-syndroom. De meeste superconnectors kennen elkaar immers persoonlijk, ook over de grenzen heen.
  • Volg zelf eerst het profiel van de superconnector en geef regelmatig commentaren op posts die je daar kan lezen. Heb je al enkele keren een zeer gevatte commentaar geschreven dan is er ook een grote kans dat je snel zal toegelaten worden tot het persoonlijke netwerk. 
  • Als je verbonden bent aan een bedrijf of organisatie die de superconnector interesseert zal  je uiteraard ook sneller toegelaten worden, maar dat is iets wat je niet zelf in de hand hebt.
De reden waarom ik dit artikel schreef is om enige duiding te geven aan de vele mensen die ik dagelijks moet teleurstellen en die daar misschien een slecht gevoel aan overhouden.
Liefst van al zou ik de mogelijkheid willen hebben om gewoon iedereen te aanvaarden in mijn netwerk. Daarna zou ik enkel die personen verwijderen die op één of andere manier misbruik maken van hun aanwezigheid… of degene die echt niets zinnigs posten of te vertellen hebben. Deze laatste zouden evenwel op de subscribers-lijst terecht komen zodat ze mijn updates wel kunnen blijven volgen. Laat ons connecteren !

1 May 2012

Profielfoto : Your face is your brand


Alle sociale netwerken geven je de mogelijkheid om een profiel aan te maken en hierop tevens een foto op te laden. Deze foto zal samen met je naam te zien zijn telkens je actief bent op de website.
Bij elke posting, elke blog of elke commentaar die je achterlaat zullen anderen onmiddellijk kunnen zien wie je bent. Er is geen enkele valabele reden om geen foto op je profiel te plaatsen.
Een profiel zonder foto wordt veel minder bekeken en straalt weinig of geen vertrouwen uit. In een artikel op Forbes las ik dat een LinkedIn-profiel zonder foto gemiddeld 7 keer minder bekeken wordt dan een profiel met foto. (http://www.forbes.com/sites/meghancasserly/2012/03/19/spring-cleaning-your-career-resume-linkedin-advice/)
Mensen zien nu eenmaal graag met wie ze te maken hebben. Tenslotte ga je toch ook niet naar een netwerkavond met een papieren zak over je hoofd ?

Een profielfoto waarop iets of iemand anders staat dan jezelf is compleet fout en kan dus echt niet. Profielfoto’s met een cartoon-figuurtje, een logo, een hond of een baby zijn meestal flagrante inbreuken op de gebruiksregels van het netwerk en vormen tevens een hoge drempel tijdens het netwerken vanwege het totale gebrek aan herkenbaarheid. (Zie ook mijn eerdere blogartikel over babyfoto’s op Facebook)
Zorg steeds voor maximale herkenbaarheid. Een duidelijke en recente foto zal als resultaat hebben dat anderen je ook spontaan gaan herkennen wanneer ze je ontmoeten op een netwerkavond of ander event. Ook dit is alweer drempelverlagend en stimuleert het netwerken.
Om dezelfde reden gebruik je ook best op alle sociale netwerken waarop je actief bent, steeds dezelfde profielfoto. Maximale herkenbaarheid. Uiteraard mag je gerust om de zoveel tijd je profielfoto wijzigen, maar doe dit dan ook onmiddellijk op alle netwerken waarop je actief bent.
Die herkenbaarheid is vooral bij dames nogal eens een pijnlijk punt. Tijdens mijn workshops gebruik ik het voorbeeld van een dame die op ongeveer een jaar tijd 4 verschillende profielfoto’s in gebruik had. Nog nooit heeft iemand uit het publiek zelf opgemerkt dat het 4 foto’s van dezelfde dame waren.
Deze dame ziet er telkens compleet verschillend uit, door een ander kapsel en andere make-up. Daarnaast hebben iets rijpere dames ook vaak de neiging om toch iets oudere foto’s te gebruiken. Dames, dit is absoluut niet nodig. Jullie zien er fantastisch uit op elke leeftijd !
Hoe je op een foto staat is natuurlijk ook enorm belangrijk. Voor een profielfoto ben jij het onderwerp. Punt. Geen vakantiefoto’s waar je naast een wassen beeld of voor de Eifeltoren staat. Jij bent het onderwerp van de profielfoto en er is niets anders nodig om de aandacht af te leiden.
Liefst ook geen foto’s waarop je van kop tot teen te zien bent, want profielfoto’s zijn meestal niet erg groot en worden naast je postings dan ook nog eens verkleind afgebeeld. Niemand herkent je nog als je maar een halve centimeter groot bent. Een foto met een kader zoals gebruikt voor een identiteitskaart of rijbewijs is nog steeds de absolute voorkeur.
Een kostuum of niet voor de heren ? Hierin moet je gewoon rechtlijnig proberen te zijn. Ben je iemand die nooit een kostuum draagt, doe dat dan ook niet op je profielfoto. Andersom is natuurlijk ook geldig. Ook dit draagt weer bij tot die herkenbaarheid.


Sommige profielfoto’s lijken wel ‘mugshots’, genomen bij een arrestatie maar dan zonder het archiefnummer onderaan. Een eenvoudige glimlach maakt een wereld van verschil en geeft een compleet andere indruk. Door een glimlach laat je zien dat je bereid bent om met anderen te praten.

Als ik kijk naar het LinkedIn-profiel van Dr. Ivan Misner (zie afbeelding), voorzitter van netwerkclub BNI, dan zie ik een professionele zakenman in een net pak, maar met een spontane glimlach die aangeeft dat hij graag met jou wil netwerken.