1 March 2012

Hoe omgaan met kritiek op sociale media


Enkele weken geleden werd ik gecontacteerd door @Queromedia met de vraag of ik wou meewerken aan een interview over sociale media. Natuurlijk zag ik dit wel zitten en ik kreeg dan ook een vragenlijst doorgezonden met een tiental vragen. De meest boeiende vraag vond ik persoonlijk deze : “Welke strategie moet een bedrijf hanteren wanneer ze via sociale media negatief in het nieuws komen?”
Het is immers zo dat je via sociale media een communicatiekanaal krijgt dat werkt in twee richtingen. Je publiek of je klanten kunnen via vb. je Twitter account of je Facebook Pagina een conversatie opstarten of reageren op andere discussies die al gaande zijn. Zelf heb je geen controle over wat er door de bezoekers wordt gepost. Het is echter wel belangrijk om dit toch nauwlettend in de gaten te houden zodat bezoekers van je pagina’s geen dingen te zien krijgen die hen zouden afschrikken of waardoor ze een negatief idee krijgen over jouw bedrijf. Het is met andere woorden nodig om de conversaties op sociale media ook te modereren.
Hiervoor zijn meerdere strategie├źn mogelijk. Allereerst moet je detecteren met welk soort van negatief nieuws je te maken krijgt. Gaat het om een schreeuwlelijk die gewoon wat heibel komt maken op je Facebook pagina? Of gaat het om een ontevreden klant die eigenlijk wel eens een punt zou kunnen hebben?

Uiteraard ga je met beide gevallen ook verschillend om. Er zijn een aantal basisschema’s beschikbaar die vaak worden gebruikt als onderdeel van een Social Media Policy. Als voorbeeld geef ik graag het schema van de US Air Force. Afgeleide vormen hiervan worden gebruikt in heel wat grote bedrijven.

Stel dat je te maken krijgt met een terechte of onterechte klacht waar je niet dadelijk iets kan aan doen en waar toch massale reactie op komt ?
Onlangs was dit het geval op de Facebook pagina’s van het automerk Volkswagen waar het opmerkingen en reacties regende over het feit dat Volkswagen vervuilend was en dus niet “groen” genoeg. Volkswagen heeft toen de techniek van het ondersneeuwen toegepast. Zo snel mogelijk de posting met al die negatieve comments laten wegzakken tot ze uit het zicht was, dit deden ze door nieuwe postings te plaatsen met video’s (nemen meer schermruimte in op Facebook) die de groene aspecten van Volkswagen extra in de verf konden zetten.

No comments:

Post a Comment