2 October 2020

Hoe zorg je ervoor dat elk gesprek tijdens een netwerkevent waardevol is ?

Is dit mogelijk? Volgens mij wel... 

Eerst en vooral moet je volgens mij een onderscheid maken tussen kennismakingsgesprekken met iemand die je nog niet eerder hebt gesproken, en gesprekken met personen die je wel reeds eerder hebt gesproken. 

In een netwerkcontext zal een gesprek met een nieuw contact waardevol zijn als jullie na het gesprek van elkaar weten wie jullie zijn, wat jullie doen en naar wie of wat jullie het meest op zoek zijn. 

Dat klinkt eenvoudiger dan het is, want de kans is natuurlijk groot dat je in totaal verschillende sectoren actief bent, waardoor de juiste activiteit niet altijd even eenvoudig te begrijpen is. Ik schreef al eerder artikels over het vermijden van vakjargon en moeilijke woorden. Wil je later kans lopen dat deze persoon jou warme leads bezorgt, dan moet hij of zij eerst en vooral jouw verhaal ook glashelder begrepen hebben.

Soms merk ik wel eens dat persoon 2 te gretig is om zijn eigen verhaal te vertellen, waardoor hij geen halve seconde onbenut laat nadat persoon 1 stopt met vertellen. Maar heb je het verhaal van die persoon dan echt begrepen? Weet je naar wie of wat die persoon op zoek is? 

Wanneer ik vraag naar wie of wat men op zoek is krijg ik vaak als antwoord “Ik zoek klanten en eigenlijk is iedereen voor mij een potentiële klant”. En dat is zowat de meest waardeloze zin die je kan horen tijdens een netwerkevent… want je kan er letterlijk geen kant mee op. Hoe specifieker je afbakent wie men bij voorkeur naar jou mag doorsturen, hoe groter de kans dat dit ook effectief zal gebeuren. 

En wat met reeds bestaande contacten ? 

Sommige mensen lijken wel allergisch om teveel tijd te besteden aan reeds bestaande contacten. Dit is nochtans van zeer groot belang als het gaat over netwerken. Je moet er immers alles aan doen om je contacten “warm” te houden, zodat men ook aan jou blijft denken wanneer er zich mogelijke opportuniteiten zouden voordoen. 

Wist je trouwens dat heel wat mensen minstens 6 keer met jou moeten gepraat hebben voor ze echt kunnen onthouden wie je bent en wat je doet ? Ik weet van mezelf dat ik je al minstens 5 of 6 keer moet ontmoet hebben voor ik je naam kan onthouden. Mensen zijn niet perfect en met ouder worden zal je geheugen er ook zeker niet op verbeteren. Daarnaast is het ook zo dat gewoon weten wat iemand doet niet echt voldoende is om er potentiële business naar door te sturen. Er moet ook een beetje vertrouwen zijn in de kennis en handelswijze van die persoon, zodat je reputatie ongeschonden blijft bij de personen die je zou doorsturen. Dat vertrouwen komt er natuurlijk ook niet met één kort gesprekje tijdens een netwerkevent. Vertrouwen is iets wat moet groeien en daar zijn ook weer een aantal ontmoetingen en gesprekken voor nodig. 

Ik sluit af met het herhalen van een stelling die ik al een paar jaar gebruik : Netwerken is niet alleen het opbouwen van een netwerk, tegelijk moet je ook keihard bouwen aan je reputatie en credibiliteit.

No comments:

Post a Comment