1 February 2012

Je krijgt geen tweede kans


In Angelsaksische landen hebben ze een heel mooi gezegde “You never get a second chance to make a first impression”. Je krijgt geen tweede kans om een eerste indruk na te laten.

Een waarheid als een koe maar helaas een zeer concreet gegeven waar vandaag veel te weinig rekening mee wordt gehouden.

Het maakt niet uit of je starter bent of een ervaren ondernemer. Denk regelmatig na over hoe jij en je bedrijf overkomen bij je klanten of prospects. Stel jezelf de vraag hoe je wil gezien worden door je klanten en prospects. Neem daarna de nodige acties om dat imago ook effectief te creëren, bij te sturen of te bestendigen.

Een imago opbouwen is hard werken en spreidt zich uit over alle mogelijke aspecten van je bedrijf, van jezelf als ondernemer en van alle communicatie die er gebeurt met klanten, leveranciers en prospects. Vandaag heb ik het niet over je wagen, je bedrijfspand of de keuze voor een stijlvol pak wanneer je naar een meeting gaat. Ik heb het vandaag over kleine aspecten in je communicatie die ervoor zorgen dat de ontvanger een goed of minder goed gevoel krijgt.

Sociale media zijn uitermate geschikt voor het opbouwen van credibiliteit en een goede online reputatie, zoals ik al meermaals heb besproken in eerdere blogposts. Maar stel dat je daarna een potentiele klant tegen het lijf loopt op een netwerkavond en je geeft die persoon een naamkaartje waar een aantal rare zaken mee aan de hand zijn. Je credibiliteit en reputatie verdwijnen als sneeuw voor de zon en je zal heel hard moeten werken om alsnog het vertrouwen van die persoon te krijgen.

Dit zijn enkele concrete voorbeelden die ik regelmatig tegenkom en die me telkens weer het gevoel geven dat kwaliteit en professionaliteit voor deze persoon geen prioriteit is.

Het ene voorbeeld vind ik uiteraard al wat erger dan het andere, maar het zijn allemaal knipperlichten of alarmbelletjes wanneer het gaat over vertrouwen, kwaliteit en betrouwbaarheid.  

  • Naamkaartjes met reclame van de drukker op de achterkant, waardoor ze gratis zijn.
  • Naamkaartjes met gegevens die met balpen doorstreept of verbeterd zijn.
  • Naamkaartjes zonder postadres.
  • Naamkaartjes zonder vaste telefoon, enkel een GSM nummer.
  • Naamkaartjes zonder de naam van de persoon.
  • Naamkaartjes met een emailadres via Hotmail, Yahoo, …
  • Naamkaartjes met een emailadres via de Internet provider, terwijl het bedrijf wel degelijk een website heeft met een eigen domeinnaam.
  • Naamkaartjes met een abnormaal groot formaat zodat ze gegarandeerd in de prullenmand terecht komen.
  • Zelf afgedrukte naamkaartjes met kartelrandjes of strepen doorheen de bedrukking.

Uiteraard gelden dezelfde regels voor alle andere bedrijfscommunicatie zoals brochures, folders, flyers, advertenties, …
  • Schreifvouten
  • Minderwaardige afdruk- en papierkwaliteit (vaak zijn dit kleurenkopies)
  • Een standaard opmaak die regelrecht uit Microsoft Publisher komt

Wil je als een professional aanzien worden door je netwerk, zorg dan dat je ook zo overkomt.
Niet alleen door je houding en gedrag in het netwerken, maar ook via je communicatie, je naamkaartjes en folders.

Ongeacht of je een startende eenmanszaak bent of een zaakvoerder van een KMO, voor zeer weinig geld kan je toch een verzorgde communicatie opzetten die het juiste resultaat zal opleveren.

No comments:

Post a comment