2 November 2016

Waarom LinkedIn beter is dan je eigen blog


Een netwerk opbouwen is één zaak, de connecties blijvend warm houden is natuurlijk nog iets anders. Elke ondernemer heeft zijn eigen manier om met zoveel mogelijk mensen in contact te blijven. Dit kan vb. door veelvuldig aanwezig te zijn op netwerkavonden (wat ik iedereen ook absoluut zou adviseren), door regelmatig een nieuwsbrief te verzenden (en ja, een nieuwsbrief hoeft echt niet altijd commercieel te zijn, maar kan ook louter informatief zijn) of door regelmatig interessante artikels te schrijven op een blog. Dit zijn slechts drie veel voorkomende voorbeelden, maar er zijn natuurlijk nog heel wat meer mogelijkheden. Hoe meer van deze acties je combineert, hoe groter de kans dat je netwerk “warm” zal blijven en dus ook blijvend resultaat zal opleveren.

In het verleden was het iets eenvoudiger. We hadden een website of een blog en probeerden daar zoveel mogelijk bezoekers naartoe te krijgen. Dit had als voordeel dat alle interactie zich ook op één enkele plaats afspeelde. Ging het om een commerciële website of blog, dan kon je ook gebruik maken van banners etc. waardoor je echt wel die trafiek nodig had op je eigen webstek. Wanneer we vaststellen dat een groot stuk van de interactie in het voorbije decennium verschoven is naar diverse sociale media kunnen we niet anders dan onze inspanning ook mee te verschuiven.

Zelf heb ik al lang geleden besloten om maandelijks één goed onderbouwd blogartikel te schrijven. Dit artikel publiceer ik integraal in mijn nieuwsbrief. Je hoeft dus niet te klikken “voor meer”, de hele tekst staat er gewoon in en je kan deze dus ook zeer eenvoudig bewaren als je dat zou wensen. Dat veel mensen dit ook effectief doen stel ik elk maand weer vast in de beheersoftware van het nieuwsbriefsysteem, omdat ik merk dat er heel wat “oudere” nieuwsbrieven opnieuw werden gelezen.

Hetzelfde artikel publiceer ik direct daarna ook op mijnblog, links naar dat artikel post ik op de sociale drievuldigheid van Facebook, Twitter en LinkedIn. Daar stel ik dan af en toe wel eens gekke dingen vast. Het lezerspubliek reageert heel erg verschillend op al deze media. Ik merk dat ik voor echt zakelijke blogartikels veel meer reacties krijg op LinkedIn dan op Facebook. Artikels en links die ik publiceer over andere onderwerpen krijgen dan weer meer bijval op Facebook.

Omdat ik merkte dat er op LinkedIn ook duidelijk een verschil in aandacht is tussen een geposte link naar een artikel op een externe blog, vergeleken met een artikel wat geschreven werd op LinkedIn zelf, besloot ik om ook elke maand mijn artikel integraal te kopiëren naar een ‘LinkedIn artikel’. Merk ik dat een artikel opvallend veel aandacht krijgt, dan vertaal ik het ook nog eens naar het Engels en publiceer ik het nog eens opnieuw op LinkedIn. Vergeet niet dat elke ‘Like’ ook weer zorgt voor extra ‘Views’ omdat het dan ook verschijnt in de newsfeed van de persoon die je de ‘Like’ heeft gegeven. Jammer genoeg werken intussen alle sociale media met algoritmes die ervoor zorgen dat niet elk artikel aan elke volger wordt getoond. Maar hoe populairder een artikel, hoe meer volgers het te zien krijgen. Slim en doordacht posten, zonder te spammen, heeft dus zeker zijn nut.

Moraal van het verhaal ?

Stop met iedereen onder dwang naar jouw plekje te lokken, maar ga waar de actie zich afspeelt. Willen mensen jouw artikels het liefst lezen op LinkedIn, kopieer het dan ook gewoon op LinkedIn en zorg dat je het overal blijft opvolgen zodat je kan reageren op eventuele vragen of opmerkingen.
Even een concreet overzicht van de reacties die ik kreeg op mijn artikel van vorige maand “Weiger niet te snel een connectie op LinkedIn”, tot en met 31/10/2016, wat zeker aantoont waar de meeste aandacht zit. Het gaat dus om een zakelijk artikel over een professioneel onderwerp, zoals aangehaald in bovenstaande tekst.
 

No comments:

Post a Comment