1 April 2015

Netwerktips voor dames - 10 jaar later

10 jaar geleden was ik, na de start van mijn netwerkavonturen het jaar voordien, klaar voor een volgende stap. In maart 2005 was ik naar Londen geweest voor mijn eerste internationale netwerkevent.

Helemaal opgeladen en boordevol inspiratie kwam ik terug thuis en onder invloed van mijn netwerkcontacten begon ik te schrijven aan mijn allereerste boek over netwerken “A Girlfriend in Every City”. Een boek wat uiteindelijk zou verschijnen in november 2005 en tot vandaag nog steeds wereldwijd kan worden aangeschaft via Amazon. Tijdens die eerste jaren deed ik enorm veel netwerkervaring op en hoorde ik ook heel wat verzuchtingen. Niet in het minst van de dames die ik ontmoette op de vele netwerkevents.

Wanneer je vandaag een netwerkevent bezoekt zal je meer dan waarschijnlijk een bonte mengelmoes van ondernemers aantreffen, waarvan zowat de helft mannen/vrouwen zijn. Wanneer ik terugdenk aan die beginperiode van mijn netwerkavonturen was dat zeker niet het geval. Destijds was een organisatie al zeer vooruitstrevend wanneer er 10 tot 20% vrouwen aanwezig waren op een netwerkavond. Deze vaststelling deed me besluiten om in mijn eerste boek ook een hoofdstuk op te nemen met wat extra netwerktips voor dames, om hun aan te moedigen ook die eerste stappen naar het netwerken te zetten. Voor dit hoofdstuk deed ik destijds beroep op een vriendin uit Londen, Valerie Lothian, die deze tips neerschreef uit eigen ervaring. Ik vroeg me af hoe actueel of voorbijgestreefd die netwerktips intussen zijn. Hoog tijd om deze tips even op te frissen en aan te vullen :

- Stel jezelf bij aankomst steeds voor aan de gastheer/gastvrouw. Vraag hen om je te introduceren aan iemand die je zag op de gastenlijst, aan de beste netwerker van het gezelschap, aan de meest sociale persoon van het gezelschap, …
Deze tip is vooral interessant in het geval je helemaal alleen naar een netwerkevent gaat.
- Wanneer je aan iemand wordt voorgesteld, zal die persoon je op zijn beurt ook voorstellen aan de anderen aan zijn tafel, of waarmee hij reeds in gesprek was. Mocht hij dit vergeten kan je altijd met een vriendelijke glimlach jezelf voorstellen aan de anderen.
- Wanneer je naar een netwerkevent gaat, zorg dan ook dat je voldoende tijd hebt. Wanneer je op het einde van het event de organisator nogmaals groet en bedankt, zal je ook beter in zijn gedachten blijven “plakken”. Vraag hem zeker om je ook uit te nodigen voor volgende events.
- De dag na het event je gesprekspartners contacteren, zou ik vandaag niet meer aanraden, tenzij je iets specifieks hebt beloofd tijdens het event. (vb. de contactgegevens van iemand die je gesprekspartner zou kunnen helpen met een probleem). Iedereen krijgt vandaag zoveel (al dan niet ongevraagde) e-mails, dat elke extra e-mail de frustratie alleen maar kan vergroten.
- Voor de heren die dit lezen (maar evengoed voor sommige dames) : Networking is NOT dating. Ook na 11 jaar netwerken hoor ik nog steeds verhalen van ongewenste versierpogingen tijdens het netwerken, zowel online als tijdens netwerkevents. Uiteraard is er een tijd en plaats voor alles, maar daten en netwerken zijn twee verschillende activiteiten die je best strikt gescheiden houdt. Hetzelfde geldt overigens voor verkopen.
- Contacten aanknopen via sociale media en daarna elkaar ontmoeten tijdens een netwerkevent is nog steeds een gouden tip voor alle introverte netwerkers, mannelijk of vrouwelijk.

In het kader van deze tips wil ik alvast een pluim geven aan het team van Manager Magazines, die er een erezaak van maken om tijdens hun netwerkevents de aanwezigen actief bij te staan met introducties. Stel dat de persoon waarmee je wou praten wegens omstandigheden toch niet is komen opdagen op het netwerkevent ? Ook dan zullen de accountmanagers nog steeds hun uiterste best om je aan die persoon te introduceren. Elke organisatie, businessclub of netwerkevent heeft sterke punten in zijn netwerkconcept. Het zou absoluut zonde zijn om er dan geen gebruik van te maken.

No comments:

Post a Comment