2 June 2014

Netwerken als Jeroen Meus

Elke generatie netwerkt op zijn manier. Elke generatie gebruikt daarbij de tools die voorhanden zijn in hun tijdperk. Onze ouders en grootouders hadden geen Facebook of LinkedIn en beperkten zich dan ook voornamelijk tot echte ontmoetingen. Destijds waren er ook veel minder echte netwerkevents, waardoor een groot aantal ontmoetingen plaatsvonden aan de cafétoog. Vandaag is dat zeker in politieke middens nog steeds een belangrijke factor, zoals we tijdens voorbije verkiezingsperiode opnieuw hebben kunnen ervaren. De huidige generatie heeft het geluk om wel te kunnen beschikken over schitterende online platformen, waardoor netwerken mogelijk is met een veel grotere groep van contacten. Uiteraard brengt dit alweer nieuwe problemen met zich mee.

Onze ouders en grootouders beheerden hun netwerk door het verzamelen van de juiste naamkaartjes en deze te bewaren in een mapje of Rolodex. Vandaag ontmoeten we een veelvoud aan contacten tijdens netwerkevents en online op netwerken als Facebook en LinkedIn. Natuurlijk kan je de gekregen kaartjes nog steeds veilig wegbergen, maar de grotere aantallen vragen om op andere manieren beheerd te worden.
 
Je meest warme contacten voeg je best toe aan je contactendatabase. De meeste mensen gebruiken hiervoor Outlook, maar mogelijk kies je in jouw bedrijf voor een ander pakket. Maar alleen het bijhouden of noteren van de contactgegevens is natuurlijk niet voldoende, want dan zou je netwerk ook zeer snel verwateren. Een netwerk blijft alleen warm wanneer je zelf ook voldoende moeite doet om deze contacten warm te houden. Wanneer het gaat om leden van een bepaalde businessclub of bezoekers van bepaalde events, kan je de contacten natuurlijk eenvoudig warm houden door veelvuldig aanwezig te zijn op deze events. Het is natuurlijk een lastiger verhaal voor je overige contacten. Dit gaat dan over personen die je eerder zelden tegen het lijf loopt, die in een ander land wonen of waarmee je alleen contact hebt gehad via e-mail of sociale media.

Om het voor jezelf gemakkelijker te maken om een groot netwerk op te bouwen, moet je trachten om ervoor te zorgen dat je netwerk er zelf voor kiest om met jou in contact te blijven. De eenvoudigste manier om dit te bekomen is door zelf zeer actief nuttige informatie van hoge kwaliteit te delen met je netwerk. Dit kan je uiteraard doen via je pagina’s op sociale media, maar ook op andere manieren zoals vb. een gratis nieuwsbrief. Wanneer de informatie die je deelt nuttig en praktisch is voor de meeste mensen in je netwerk zullen je contacten stilaan ‘fans’ worden die jou blijven volgen.

Vroeger waren zakenmensen amper in staat om met 150 personen echt in contact te blijven, door gebruik te maken van de moderne middelen die tot onze beschikking staan doen we dat vandaag met een veelvoud.
 
Wat heeft Jeroen Meus hiermee te maken ?  Een veel gemaakte opmerking gaat nu net over het delen van je kennis en expertise. Sommige mensen zijn bang om daarmee teveel uit handen te geven waardoor je contacten jou niet meer nodig hebben. Een tijdje geleden was ik aanwezig op een netwerkontbijt met Bart Derison als gastspreker. Hij gebruikte Jeroen Meus als metafoor voor dit probleem.

Tot zowat een jaar geleden was Jeroen Meus de best verkopende schrijver van kookboeken in ons land. Hij deelde zijn kookkunst en alle kennis en kneepjes die daarbij van pas komen. En toch zit zijn restaurant elke dag vol. Zijn lezers zijn immers 100% overtuigd van zijn kookkunst en willen heel graag zijn bereidingen komen proeven. Deel je als ondernemer je kennis met je contacten, dan zullen die ook 100% overtuigd raken van jouw kennis en expertise, waardoor ze nog veel gemakkelijker anderen naar jou zullen doorverwijzen.

No comments:

Post a Comment