2 April 2013

Ben je bang dat potentiele werkgevers verkeerde dingen zien op je Facebook profiel ? Gebruik de Facebook 'privacy' problemen in jouw voordeel

Heel vaak krijg ik vragen omtrent het privacy-vraagstuk op Facebook. Vooral de ouders van afstuderende jongeren maken zich zorgen over het feit dat potentiële werkgevers het Facebook profiel van hun zoon of dochter zullen bekijken.

Uiteraard zijn we allemaal jong geweest en het is dan ook niet zo abnormaal dat er wel eens foto's of berichten opduiken over wilde feestjes. Welke invloed dit heeft op de beeldvorming rond een bepaald persoon is natuurlijk wel anders dan vroeger, omdat we nu alles 'open en bloot' op internet kunnen terugvinden.

De belangrijkste tip blijft natuurlijk om hier verstandig mee om te gaan. Stel jezelf telkens de vraag "Mag iedereen dit zien ?". Is het antwoord "Ja", dan is er geen probleem. Is het antwoord "Neen", dan heb je twee keuzes :
- Je plaatst dit niet online
- Je plaatst het online, maar d.m.v. de privacy-instellingen bepaal je zelf wie dit mag zien.

Wat ik echter met dit artikel wil duidelijk maken is dat jongeren dit "probleem" ook zelf kunnen omzetten in een enorm voordeel. Je bepaalt immers zelf welke informatie je met wie wil delen, waardoor je ook zelf bepaalt wat die potentiële werkgever te zien krijgt wanneer hij jouw profiel bezoekt. Ik zal dit duidelijk maken met enkele concrete voorbeelden :

- Je hebt een IT-richting gestudeerd en zoekt werkt als informaticus. IT is ook je hobby en bent er zowat de hele dag mee bezig. Je bezoekt zelfs IT beurzen in binnen- en buitenland. Indien dit ook duidelijk te zien is op Facebook tijdslijn dan is dit een zeer positief signaal naar een potentiele werkgever toe. Je postings maken immers duidelijk dat IT voor jou niet zomaar een job is van 9 tot 5, maar dat je werkelijk opstaat en gaat slapen met IT.

- Je bent leider bij de Chiro of scouts. Als dit blijkt uit je Facebook tijdslijn kan dit ook een signaal zijn naar potentiële werkgevers toe dat je wellicht ook over aankomende leiderschapscapaciteiten beschikt. Zijn ze op dat ogenblik op zoek naar iemand die een klein team moet leiden maak je mogelijk kans.

Deze voorbeelden gebruik ik al een tijdje tijdens mijn presentaties en workshops, maar ik had nog geen concrete "echte" voorbeelden uit de praktijk. Enkele weken geleden zag ik echter de jobadvertentie van Colruyt, die je hierboven ziet. Iemand die in zijn vrije tijd coach is van een jeugdvoetbalploeg werd aangeworven en coacht nu ook zijn team in de supermarkt. Het bewijs dat mijn verhaal klopt !

No comments:

Post a Comment