7 October 2012

Vaardigheden aanbevelen op LinkedIn

Het was al langer mogelijk om iemands vaardigheden aan te bevelen door het schrijven van een zgn. testimonial of recommendation. Een letterlijke aanbeveling van iemands kennis, diensten of zakelijk vernuft, samengevat in enkele korte regels tekst.

Het resultaat van zulke aanbevelingen is zeker bewezen. Gelijklopend met klassieke mond-aan-mond reclame krijgen bezoekers van je profiel immers aanbevelingen te zien van tevreden klanten en zakenrelaties. Het schrijven van zulke korte aanbevelingen is echter niet zo gemakkelijk. Door de jaren heen verzamel je wel wat aanbevelingen en als je die terugleest merk je dat zeker niet iedereen het daar even gemakkelijk mee heeft gehad. Wat schrijf je in hemelsnaam in die enkele regels tekst ?

Het werd dus tijd dat LinkedIn iets nieuws bedacht, wat het veel gemakkelijker zou maken om te laten zien dat je heel erg tevreden was over iemands diensten. Stoute tongen zullen beweren dat het een beetje afgekeken is van Klout, waar je op eenzelfde manier de sterkste topics voor een contactpersoon in de verf kan zetten. 


Het was al een tijdje mogelijk om op je LinkedIn profiel je vaardigheden (skills) op te lijsten. LinkedIn heeft er nu voor gezorgd dat je bezoekers en contactpersonen op deze vaardigheden kunnen klikken en daardoor aangeven dat ze zich daarin kunnen vinden.

Om deze nieuwe functie te lanceren geeft LinkedIn momenteel bij het bezoeken van een profielpagina, steeds een popup met enkele skills die je al dan niet kan aanbevelen. Daarbij heb je nog steeds de mogelijkheid om eerst vaardigheden te verwijderen die je niet wenst aan te bevelen (door een klik op het kruisje erlangs), of andere vaardigheden toe te voegen die nog niet op het profiel vermeld werden.


Naar mijn mening is dit een eenvoudige en zeer laagdrempelige manier om je tevredenheid over geleverde diensten of expertise uit te drukken, waarbij dit toch een belangrijk verschil kan maken voor de eerste indruk die potentiƫle klanten of zakenrelaties krijgen wanneer ze je profiel lezen.

No comments:

Post a Comment