1 November 2011

Je (baby)foto op Facebook ?


De voorbije weken viel het ons weer op hoeveel vrouwen een foto gebruiken van hun kind als profielfoto op Facebook. We kunnen ons met de beste wil van de wereld geen enkele valabele reden voor de geest halen waarom iemand dit zou doen. Allereerst omdat het in strijd is met het gebruiks-reglement wat stelt dat al je profielgegevens van jezelf moet zijn. Deze regel geldt voor zowat alle Sociale Netwerken en is niet meer dan een uitstekende ethische netwerkregel waardoor je de persoon van het profiel waar je naar kijkt met zekerheid kan identificeren.

Enkele weken geleden heb ik persoonlijk nog een profiel gerapporteerd (en laten verwijderen) omdat die persoon een foto van mij als profielfoto had ingesteld.

Vergeet niet dat op Facebook door de verbeterde privacy instellingen je bij een vriendschapsverzoek meestal nog enkel de profielfoto te zien krijgt en geen enkele andere. Op basis van die foto ga je dus proberen te herinneren of je die persoon ooit al ergens bent tegen gekomen. Veel geluk als je dan enkel een babyfoto ziet !

We herhalen nog eens de top redenen om een duidelijke en herkenbare foto van jezelf te gebruiken als profielfoto :

·         Herkenbaarheid – Wanneer je deze persoon tegen komt op vb. een netwerkevent zal je hem of haar ook herkennen. Dit is nogal eens een probleem met vrouwen die graag hun uiterlijk wijzigen zonder hun profiel mee te wijzigen (Lengte van haar, kleur van haar, … )
·         Vertrouwen – Een profiel met een duidelijke foto straalt ook vertrouwen uit. Tests met foto-loze profielen hebben aangetoond dat bezoekers amper het profiel bekijken voor ze verder surfen. Netwerken is iets wat je bewust en persoonlijk doet en dus zeker niet anoniem.

Ons advies is nog steeds om te kiezen voor een semi-professionele foto die toch een open indruk geeft. Als mannelijke bedrijfsleider betekent dit om vb. te kiezen voor een foto in een mooi maatpak, maar dan wel met een mooie glimlach die uitnodigt om met jou in gesprek te treden.

1 comment:

  1. As you know, businesses of all sizes right from McDonald’s and Coca-Cola down to your local hardware store are trying to get a presence on social media sites such as Facebook and Twitter. Think of how many ‘Fan pages’ and advertisements you have seen on Facebook recently for businesses in your local area.

    It’s a big thing right now and it’s making people just like you a lot of money.

    https://clicktrix.com?david6258

    ReplyDelete