3 January 2011

Netwerken en Ondernemen in 2011


Beste lezers, klanten en zakenrelaties,

Allereerst wensen wij jullie een gelukkig, gezond en succesvol 2011. Laat de jaren van financiële crisis en het “terug recht krabbelen” voorgoed achter ons liggen en laat ons met zijn allen de economie terug in een hogere versnelling schakelen !

Traditioneel starten we een nieuw jaar met een nieuwjaarsbrief vol goede voornemens. Dit jaar wou ik heel graag deze voornemens in het teken zetten van ‘Netwerken en Ondernemen in 2011’. Hiervoor blik ik dan ook eerst even terug op het vorige jaar.

2010 was het jaar “na de financiële crisis”. Dit was het jaar waarin een recordaantal bedrijven de boeken moesten sluiten. Dit was het jaar waar de klap pas echt keihard aankwam, nadat de meeste bedrijven al heel diep in hun reserves zaten. Dit was ook het jaar dat netwerken meer dan ooit nodig was omdat we alleen samen deze storm konden overleven.

Netwerken doen we voortaan allemaal zowel online als offline via meerdere netwerk- en businessclubs. Trendwatchers spreken nu over “inline netwerken” als combinatie van online en offline. Waar men vroeger als ondernemer met gemiddeld 125 a 150 personen een goed contact kon onderhouden, doen we dat nu met de online netwerken erbij moeiteloos met 500 of meer personen.
Hoe meer mensen je kent, hoe meer opportuniteiten er zullen voorbij komen !
Het sociale aspect van deze overvloed aan contacten is uiteraard schitterend, maar als ondernemer mogen we toch ook het business-aspect niet vergeten. Op veel netwerken klinken voortdurend mooie slogans met betrekking tot het genereren van business, maar in de praktijk blijft het toch vooral een sociaal gebeuren met slechts sporadisch enkele doorverwijzingen. Laat ons in 2011 eens actief werken aan het business-aspect en ervoor zorgen dat we samen een flinke stap vooruit zetten in onze business en de economie een flinke schop onder de kont geven.

Netwerken in deze moeilijke tijden is inderdaad meer dan ooit nodig en vooral het “delen met je netwerk” wil ik hier benadrukken. Wanneer alle ondernemers actief moeite doen om te delen met hun netwerk overleven we allemaal moeiteloos deze harde tijden. Vorig jaar had ik mezelf tot doel gesteld om minstens 10.000 € aan business door te kunnen geven aan mijn netwerkcontacten. Dit streefbedrag heb ik ook probleemloos gehaald. Wekelijks hoor je mensen die op zoek zijn naar iets of iemand en het is een kleine moeite om deze mensen op de juiste weg te zetten als je ze via je netwerkcontacten kan helpen. Mijn streefdoel voor het volgende jaar is dan ook om analoog met het jaartal minstens 11.000 € aan business te kunnen doorgeven aan mijn netwerk.

In het kader van een coachingsproject voor UNIZO was ik dringend op zoek naar een CRM-partner. Mijn toenmalige CRM-partner had net de boeken neergelegd. Eén telefoontje aan Geert en ik werd geholpen. Een dag later zat ik rond tafel met Levent Korkmaz. Intussen werken wij een jaar samen en staan nieuwe projecten op til in 2011. Dank je wel Geert!
(Karl Mortier, Quattro Development)

Verder wens ik net als u allen uiteraard ook dat België eindelijk uit zijn politieke impasse komt, met als voornaamste reden dat deze situatie allesbehalve positief is voor de Belgische ondernemers. De wereldeconomie kijkt momenteel heel erg bezorgd naar België en het wordt alsmaar moeilijker om als Belgische Ondernemer ook over de grenzen jezelf te bewijzen.

Zelf doen we uiteraard ook ons uiterste best om er iets van te maken in dit nieuwe jaar.
We zijn alvast gestart met het verdelen van onze nieuwe folder en het opmaken van de kalender met onze ‘open’ Social Media Workshops (zie website).
Verder kijken we er natuurlijk naar uit om jullie opnieuw te mogen begroeten tijdens één van de vele presentaties of workshops, één van de vele netwerkevents … of maandelijks via onze nieuwsbrief !

Met vriendelijke groet

Geert CONARD

No comments:

Post a Comment